Dari Malaysia Ke Palestin

Hari ini di Malaysia, buka sahaja mata, nikmat begitu banyak tersedia di hadapan mata. Dengan subsidi kerajaan serta kemurahan hati Petronas, dengan RM10 kita boleh mendapat 5.556 litre minyak petrol dan menggerakkan enjin kenderaan kita berbatu-batu jauhnya(kalau pakai perodua dengan enjin DVVT la). RM200 juta diperuntukkan oleh kerajaan kepada sekolah-sekolah kebangsaan serta sekolah jenis kebangsaan di seluruh negara. Dalam herot-berot dan hiruk-pikuk politik Malaysia, kita masih mampu membuka pagi kita dengan Nescafe Body Partner Breakfast dan makanan bijirin berkhasiat.

Dan kerana itulah kita masih gembira membanjiri carnival-karnival yang menjanjikan kita akan sure happy and sure enjoy punye kalau kita mengunjunginya sambil menyaksikan persembahan lagu-lagu pelbagai genre yang dinyanyikan dengan penuh gaya di atas stage dengan langkah dan kata-kata ala-ala Jay Z dengan laungan ‘make some noise!’

Hari ini di Palestin…

Setiap hari,lebih 300 orang Islam mati dalam letupan dan bedilan rejim zionis yang menggila. Kalau 2 hari, dah dekat 700 orang Islam yang mati di sana. Jumlah pelajar persediaan luar Negara di kolej mara banting adalah sekitar 650-700 orang kalau campur kedua-dua batch. Cuba bayangkan. Setiap 2 hari, semua pelajar kolej mara banting tu sume mati. Sume mati Israel tembak ngan mortar dan bazooka. Kalau main game tactical cops, sniper zionis tembak bayi-bayi umur lebih kurang 8 9 bulan dengan M90 die yang boleh zoom tu supaya makhluk-makhluk laknatullah zionis ni boleh aim tepat ke otak dan dada bayi-bayi ini. For what? For a confirmation- bayi-bayi ni confirm mati terus and dapatlah bunuh terus hingga ke akar umbi saudara-saudara kita di Palestin.

Dan kerana itulah rahim-rahim wanita Palestin terus mengandung dan melahirkan bayi-bayi walaupun tahu jangka hayat bayi mereka besar kemungkinan lebih pendek dari warranty laptop kita.

Hari ini di seluruh dunia…

Di Venezuela, orang bukan Islam menunjuk perasaan di Ambassador Israel di Venezuela dan mengutuk perbuatan Israel yang terus membedil bumi Palestin tanpa mengenal kanak-kanak, wanita atau orang tua.
Di Malaysia? Ada makhluk yang buat blog untuk menghina Prophet Muhammad dengan menyamakan Nabi Allah, Muhammad dengan anjing dan babi. Astaghfirullah. He’s our prophet, people. Bukan orang lain. Our prophet yang sampai hujung nyawa mengingati kita. Apa salah nabi pada kita sehingga kita tidak bertindak dengan tegas atau sekurang-kurangnya terasa hati apabila orang menghina nabi?
Kerana bodoh yang melampau inilah hari ini kita sekali lagi tidak terasa apa-apa pun apabila adik-beradik kita di Palestine dibunuh.

Bukan nak cakap tapi itulah hakikatnya. Negara-negara arab bersekutu bukannya bersekutu pun dan setiap kali Israel membedil Palestin, tauke-tauke minyak ini pun menimbunkan janji untuk menghantar bekalan ubat dan makanan melalui pintu sempadan. Bila Hamas membalas serangan, Israel tutup pintu sempadan dan segala janji tok-tok arab ini pun terkubur bersama-sama.

Dan kita di sini riuh rendah di parlimen, riuh rendah di ISA, riuh rendah lompat melompat parti, riuh rendah hubungan sesama lelaki, riuh rendah Wanita, riuh rendah Gerakan, riuh rendah Jerit, riuh rendah keputusan PMR, riuh rendah perkahwinan artis-artis yang tak kenal kita dan tak pernah pula mendoakan syurga buat kita, riuh rendah Legoland, riuh rendah sana, riuh rendah sini.

Aku tak kata kita tak boleh develop diri kita, tak boleh memodenkan hidup kita. No. Those things are not forbidden. Islam tak suruh kita hidup ketinggalan. Tetapi masalahnya adalah kita menjadi keliru dan mengabaikan priority sebenar kita dan focus pada sesuatu tidak kena pada masanya.

Kita terlupa. Hidup kita ini seperti menjunjung Al Quran di atas kepala. Adat dikepit di armpit kiri dan bangsa dikepit di armpit kanan. Katakanlah Al Quran itu terjatuh, mahu tidak mahu, adat dan bangsa itu harus dilepas juga dan Al Quran itu harus disambut terlebih dahulu. Al Quran itu symbol agama kita. So,hari ini, apa priority kita? lu pikir la sendiri!

STORY AT THE HILLSIDE

I got damn bored. all blogs seem to have nothing else to talk about but the bukit antarabangsa thingy. Well, includin my blog now.

To haziq, i am so sorry to hear about wut's happening there and i was quite shocked to know that u are one of them. It is somehow too far from my place and i couldnt feel what the victims are feeling. Maybe because i've never been in such situation and it's hard to put myself in their shoes but people, do believe dat u'll be able to get thru this. If Allah brings u to it, He'll bring u thru it, dat's for sure.

People of Bukit Antarabangsa,
i believe dat there must sumthing that God wants us to think deeply about. Things dont take place for nothing. I am not in your place so of course, to walk the talk is not dat easy but definiteley someone need to do the talking rite?

Whatever the reasons are, whatever the factors are, the landslides have already occured. What on earth can u do to stop it? It's non of your capabilities. And when this happen, human are accustomed to the tradition of 'pointing fingers to someone else'.

Years ago when tsunami occured at my place, the same thing happen. People started to exchange harsh words with the badan berkuasa because they should have thought about the safety of the community there, some machine dat can detect such tragedy should be built and placed there but again, knock!knock! the tragedy did not tell when it happened. It's just there...

i am not at any side. I am a bored girl dat plan to shut down my laptop soon after i finish dis post.

end.

DEMI DIA

Demi Allah yang dalam tanganNya takdirku, hidupku, matiku, jodohku, duniaku, akhiratku, hatiku, jasadku, aqalku, maruahku dan segala yang dimiliki olehku.


Demi Dia yang sepanjang masa mengatur dan menguruskan hidupku dengan atau tanpa sedarku.


Demi Dia yang seandainya Dia mahu menguji aku, maka pasti akan Dia uji dengan apa yang ku mampu hadapi sahaja.


Demi Dia
yang telah menciptakan aku
dari campuran hina yang menjijikkan
dan dari campuran hina itulah
hari ini, aku adalah aku.


Demi Dia
yang selalu ku lupa
padahal ingatanNya pada hambaNya kekal sentiasa
yang menguasai kerajaan langit dan bumi
yang seandainya Dia mentaqdirkan keselamatan bagiku,
sekalipun datang musuh berduyun-duyun,
pasti tetap tidak berjaya menyakitiku,
dan Dialah juga
yang seandainya Dia mentaqdirkan kemudharatan bagiku,
sekalipun datang bantuan bersaff-saff,
pasti tidak akan berdaya menyelamatkanku,

Maha Suci Dia
Allah The Most Gracious, The Most Compassionate.

Kisah Cintaku...

Segala yg ada dlm hidupku
ku sedari semua milik Mu
ku hanya hambamu yg berlumur dosa

tunjukkan aku jalan lurusMu
untuk menggapai surgaMu
terangiku dalam setiap langkah hidupku

kerana ku tahu
hanya Kau
Tuhanku

Allahu Akbar
Allah Maha Besar
ku memujaMu di setiap waktu

hanyalah padaMu tempat ku berteduh
memohon ridho dan ampunanmu


Ungu-SurgaMu....


Ketika itu, aku sedang melipat kain baju di atas katil. mp3 di tgnku mula memainkan lagu ungu bertajuk SurgaMu...

Pertama kali mendengar lagu ini, aku gementar. Hati bergetar.

Ya. Akulah. Akulah hamba yang diselamatkan oleh Nya tetapi sedikit sekali aku bersyukur.

Sampai ke part

Allahu Akbar
Allah Maha Besar
Hanyalah padaMu
tempatku berteduh
memohon ridho dan ampunanMu...

Aku berhenti lipat baju.
Aku bangun.
Aku pandang ke jam di atas study carol roommateku. Jam 1.40a.m.
Aku buka pintu.
Melangkah perlahan ke tempat wudhuk.
Sunyi sangat waktu itu.
(Ramai dah tido sebab esok exam maths paper 3 higher level..haha)


Semenjak beberapa hari lepas hatiku runsing memikirkan ujian Allah yang masih belumku lepasi.
tak pernah lulus cemerlang dalam ujian ni.

Aku tak pergi ke musolla tapi terus ke bilik semula.
Sejadah hijau dibentangkan luas-luas.

Allahu Akbar...

Tatkala dahi mencecah bumi, dan pada saat itu kepala ini direndah serendah-rendahnya, serendah kaki, bahkan lebih rendah dari pinggul. Pada waktu diri direndahkan itulah, kita berada begitu tinggi di sisi Allah.
Terfikirkah?

Tatkala kepala disujudkan itu berjujuranlah air jernih membasahi dagu. Dan bergetarlah jari jemari yang disusun kaku diribaku. Dan menangis seorang hamba di hadapan Tuannya kerana menyedari tiada sedikit daya pun untuk melangkah di bumi ini tanpa belas dan kasihNya.
Terfikirkah?

Tatkala bibir melafazkan ayat-ayat ad-Dhuha...
Tubuh bergetar dengan sedu-sedan yang tidak tertahan-tahan lagi. Dan menangislah seorang hamba di hadapanNya kerana hakikat perjanjian yang belum terlaksana.
Terfikirkah?


Wahai Tuhanku yang dalam tanganMu terletaknya nyawa dan hatiku,
AmpunanMu milikku kah?
SurgaMu tergapaikah?
RidhoMu tercapaikah?




Atas kegagalan demi kegagalan yang tertempa, sujudku pun takkan memuaskan inginku untuk hanturkan sembah segala mengkala pada Dia, Yang Maha Esa...

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)