Ghuraba

Alhamdulillah atas segala nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada kita
Astaghfirullah atas segala kesilapan dan kecuaian kita menguruskannya.


Innal7hamda lillah na7hmaduhu w nasta3eenuhu w nastaghfiruh, w na3uudzu billahi min syuroori anfusina w min sayyi2aati a3maalina, man-yahdihillaahu fa laa mudhillalah, w man-yudhlil fa laa haadia lah, asyhadu an-laa ilaaha illallahu wa7dahu laa syareeka lah w asyhadu anna mu7hammadan 3abduhu w rasooluh, amma ba3d.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang,

Segala puji bagi ALLAH, kami memuji-Nya & kami memohon pertolongan drp-Nya & kami memohon keampunan drp-Nya. Dan kami berlindung kpd Allah drp keburukan diri kami n dari keburukan perbuatan kami.Sesiapa yg diberi petunjuk oleh Allah maka tiadalah kesesatan baginya,n siapa yg disesatkan oleh Allah maka tiadalah petunjuk baginya.Aku bersaksi bahawa tiada ILAH selain ALLAH yg Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan rasul-Nya



Be it painful, be it dangerous, when you see the true path, and you know your true mission, and you realise the true love you are running to, even though you sacrifice and are sacrificed, you'd step up and fight fisabilillahi. Because we are the ghuraba...

Virtuous Circle

Alhamdulillah atas nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Astaghfirullah atas segala kesilapan dan kelalaian kita dalam menguruskannya.

Setiap yang berlaku di sekeliling kita adalah didikan yang Allah rencanakan keatas kita.

Tiap-tiap detik waktu yang telah berlalu adalah ujian-ujian yang menjadi indicator kepada keadaan dan siapa kita dalam detik-detik waktu yang berikutnya.

Dalam banyak-banyak kesedihan, kesulitan dan kepayahan hidup yang merundungi kita, ada jutaan nikmat dari Allah yang tiada terkira jumlahnya. Siapa sangka dalam getir hidup yang mencabar itu, DIA memandang kita dengan penuh kasih sayang dari segenap sudut tanpa kita sedari.

Dalam limpahan dan curahan kasih sayang dariNya, berapa kali kita melimpahkan cinta dan syukur kita kepadaNya?

Dalam banyak-banyak dugaan yang datang menemui kita silih berganti siang dan malam, berapa kali kita melimpahkan cinta dan syukur kita kepadaNya?

Berbeza bukan layanan kita kepadaNya ketika senang dan ketika susah?

Betapa kita tidak adil kepada Allah yang Maha Adil kepada kita.

Telah Allah kisahkan ceritera ini kepada kita di dalam Al Quran, di dalam Surah Al Mutoffifeen(surah 83)

ayat 1-3, yang bermaksud,

Celakalah bagi orang-orang yang mengurangkan sukatan(dan timbangan) !


Iaitu orang-orang yang apabila menerima sukatan(dan timbangan) dari orang lain, mereka menuntut sukatan(dan timbangan) yang sempurna.


Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka memberi sukatan yang kurang.

Sesungguhnya benarlah kata-kata Allah.

Setiap yang kita miliki, adalah pinjaman dari Allah, yang Dia berikan kepada kita dengan penuh kasih sayang dan belas kasihan, yang Dia anugerahkan dengan kecukupan dan kesempurnaan mengikut qadar yang kita perlukan dan yang mampu kita uruskan.

Namun apabila kita memulangkan pinjaman tersebut kepada Allah, adakah kita memberi dengan penuh ikhlas dan kasih sayang ? Adakah kita memulangkan dengan penuh kecukupan dan kesempurnaan mengikut qadar yang telah Allah kurniakan kepada kita ?

Adakah perut fakir miskin yang kita infakkan harta kita kepadanya sekenyang perut kita setelah menjamah juadah yang memenuhi meja ?

Adakah sahabat kita yang kita bantu pelajarannya sehebat kita yang seringkali mendapat markah yang cemerlang dalam peperiksaan ?

Atau kita hanya sekadar memberi dengan niat ‘cukuplah. asalkan dah buat…’

………….

Kita mahu gembira, tetapi, adakah kita telah menggembirakan orang lain ? Atau kita hanya sering menyedihkan orang lain ?

Kita mahu dipandang baik, adakah kita telah memandang baik terhadap orang lain ? Atau kita hanya sering berburuk sangka ?

Kita mahu disayangi, adakah kita telah menyayangi orang lain ? Atau kita hanya sering membenci atau memandang keburukan orang lain sahaja ?

Kita mahu ilmu kita bertambah, adakah kita telah membantu menambah ilmu orang lain ? Atau kita hanya sering menyimpan ilmu didada kita sahaja ?

Kita mahu orang memahami kita, adakah kita telah memahami situasi orang lain ? Atau kita hanya sering bertindak membabi buta dengan harapan orang akan faham tindakan kita ?

Untuk mahu yang terbaik, jadilah yang terbaik terlebih dahulu.

“What makes kids love superman is not because of the costume or because he can fly, but because when he helps people he wears the costume and he flies. See how proactive superman is when it comes to helping people. See how ‘islamic’ a superman can be.”
Think about it. Are we that proactive and enthusiastic in helping those in need?

“Brothers and sisters, seize back your identity.”

Assalamua’laykum warahmatullah

THE TRIP TO JANNAH

"God gives every bird his worm but He does not throw it into the nest"

Yes, the bird flies and search by itself.

God gives us our 'worms'. But He does not throw them into our 'nest'.

You see.

Alhamdulillah. Being a moslem is a great rohmat and qurniya that we realised our true obligations on earth. Who else can ensure such a wonderful and satisfying life than the one led by a moslem? Allah has given us Al Quran and Muhammad PBUH has left us his sunnah that if we strongly hold to these two, our dreamed jannah in akhiroh are guaranteed, inshaAllah.

Thus my brothers and sisters,

Go and find your worms! Work hard for akhiroh but never leave dunya behind as the dunya is the tool for us to grab the jannah that we longed for.

Assalamua'alaykum wrt. =)

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)