'HOSPITAL' KITA


Ada banyak masalah dalam masyarakat hari ini.

Baru-baru ini, ada kes dera bayi umur 7 bulan. Bayi ini didera oleh ibu dan bapanya sendiri sampai terpaksa dimasukkan ke ICU. Ada kes budak perempuan berumur sekitar 10-12 tahun yang dijumpai separuh bogel, disyaki dirogol, kemudian dijerut sehingga mati dan dicampak ke tali air. Mayatnya dijumpai tersangkut di perangkap sampah. Sedih dan tragis. Kemudian ada kes mayat bayi yang sempurna dan masih bertali pusat, ditemui dalam tali air juga, paling menyedihkan kepalanya sudah hancur dipercayai digigit burung gagak. Kasihan bukan? Ingatkan dekat area-area Afrika sahaja yang menyaksikan mayat-mayat manusia yang mati dimakan burung. Di Malaysia pun dah banyak sekarang ni. Malang sekali.

Dalam masalah-masalah yang melanda umat ini, masih ada lagi yang tidak sedarkan diri. Yang profesional pun sudah menjadi tidak berguna kepada masyarakat. 3 orang rakyat Malaysia ditangkap di Arab Saudi kerana berkhalwat. Hampir-hampir sahaja mereka dikenakan hukuman sebat tetapi diampunkan dan dilepaskan. Pasangan itu merupakan seorang jururawat dan seorang jurutera- orang-orang terpelajar juga.

Di Kota Bharu sahaja, semalam, 30 pasangan telah didenda, sebab ditangkap khalwat. Statistik penangkapan kes-kes begini meningkat saban tahun. Paling tidak enak didengar bila timbalan pengerusi jabatan agama Islam di suatu negeri ada berkata kepada akhbar,
"peningkatan penangkapan kes-kes khalwat ini sebenarnya membuktikan kita buat kerja."

Oh, maksudnya kita dikira buat kerja bila kita dapat tangkap banyak-banyak puak-puak yang berkhalwat ini. Begitukah? Adakah kerja kita adalah main "police entry" atau main kejar-kejar dengan orang-orang berkhalwat? Mana datang dulu, seruan kepada Islam atau pelaksanaan hukum-hukum?

Bukan mempertikaikan tugas atau peranan sesiapa tetapi kadangkala kita terlalu malas untuk duduk dan berfikir sejenak lantas kita hilang prioriti dalam menjalankan tugas kita sebagai khalifah di bumi Allah.

Ini baru perihal kes khalwat. Tak cakap lagi perihal kes rasuah yang sudah naik muak bila didengar. Tak cukup-cukup apa yang ada. Kalau dulu, zaman Khalifah Umar, Gabenor pon layak terima zakat sebab terlalu miskin. Bukanlah nak suruh pemimpin-pemimpin jadi miskin-miskin belaka tapi nak cakapnya, masalah kita adalah kegagalan mengambil teladan dan gagal mencontohi golongan pemimpin-pemimpin hebat terdahulu. Bila yang di atas pun kelam-kabut, yang dibawah habis serabut.

Gajah sama gajah berlawan,pelanduk mati di tengah-tengah.

Kes rogol meningkat, kes khalwat meningkat, semua kes-kes yang menghodohkan umat ini meningkat. Beerti kaedah-kaedah menanganinya selama ini gagal. Kenapa gagal? Sebab ada orang buat kerja untuk nama, ada buat kerja untuk duit, ada yang buat kerja untuk seronok. Susah nak jumpa yang buat kerja betul-betul untuk umat kerana Allah.

Malaysia sekarang seperti sebuah hospital yang dipenuhi pesakit-pesakit yang terkena padah racun dari imperialsm. Semakin hari penyakit bertambah buruk. Tidak pernah semakin baik. Ubat-ubat yang disangka penawar ternyata palsu belaka. Tidak pernah dikesan. Apa tidaknya, 'doktor-doktor' yang dipertanggungjawabkan untuk merawat kebanyakannya main politik dalam membeli ubat untuk pesakit-pesakit. Walaupun ada yang sakit jantung, hati dan otak, 'doktor' tetap bagi ubat panadol saja sebab murah dan duit lebih masuk poket kot putih doktor.Pesakit yang terdesak rupanya diperdaya kerana menjangka itu ubat jantung, hati dan otak.

Dalam masa yang sama, pesakit-pesakit disuntik pula dengan dadah-dadah lain seperti dadah hiburan, dadah gila duit, dadah kosmetik dan sebagainya kononnya untuk menenangkan hidup pesakit yang gundah gulana. Akhirnya, penyakit menjadi semakin kritikal. Doktor-doktor pula banyak yang terlibat dalam 'politik hospital' dan pentadbiran hospital menjadi kelam kabut. Bila-bila masa sahaja, mungkin, pentadbiran hospital lain sedang memerhati dari jauh dan tunggu masa sahaja untuk menggulingkan 'hospital' kita.

Ada ahli keluarga pesakit yang sedar keadaan 'hospital' yanng sudah gawat ini lalu bangkit menyuarakan pendapat kepada pihak penguasa hospital namun mereka ditangkap dan dikurung dalam bilik kurungan.

Hospital, doktor-doktor, dan para pesakit semua tidak menyedari bahawa mereka sedang dibonekakan dan sedang diperkotak-katikkan oleh tauke-tauke ubat, tauke-tauke dadah dan racun di luar negara yang sebenarnya suka melihat kejatuhan hospital kita.

Inilah hakikat yang melanda negara kita. Mahu atau tidak, realiti perlu ditelan, dan perlu juga difikirkan.

Setiap yang naik, pasti akan jatuh. Setiap masalah ada penyelesaian. Setiap penyakit, ada penawar. Inilah ketetapan Allah ke atas alam. Maka kita yakin kejatuhan kita sekarang pasti akan disusuli kebangkitan, kesulitan masalah kita pasti akan selesai, kesakitan umat pula pasti akan sembuh jua, kerana kita yakin Allah itu ada.

"Yang benar pasti menang"

Ketidakmatangan Yang Membantutkan Kemenangan


Hari ni dunia menjadi gempar dengan masalah pornogarfi yang melampaui batas sehinggakan negara-negara yang menghalalkan industri pesundalan seperti Amerika Syarikat sendiri menjadi gundah gulana memikirkan masalah yang melanda anak-anak muda mereka. Mereka sedar yang muda-muda inilah yang akan menggantikan barisan pemimpin veteran mereka yang mentadbir negara mereka hari ini.

Kalau baca dalam Reader's Digest, para ibu di Barat terkejut kerana anak-anak mereka yang baru pandai bercakap sudah pandai mengeja perkataan 'boobs'. Nampaknya jarum-jarum imperialisme yang dilepaskan enau-enau yahudi turut mengena anak-anak mereka sendiri.

Itu satu hakikat yang sedang melanda musuh-musuh Allah ini. Bagaimana Allah sedang menjatuhkan mereka dengan apa yang mereka sendiri mulakan. Hal ini sebenarnya telah pun Allah sebut dalam Al Quran:

"Bangunan yang mereka dirikan itu senantiasa menjadi penyebab keraguan dalam hati mereka. sampai hati mereka hancur. Dan Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana." (at taubah: 110)

Mereka sebenarnya dalam kejatuhan. Tamadun gah mereka sebenarnya cuma selapisan kaca yang berkilat di permukaan semata-mata tetapi retak seribu di dalamnya. Tapi hairannya kita tidak henti-henti mengkiblatkan mereka dalam pembangunan kita. Sayang seribu kali sayang, kereta yang sudah lapuk berkarat enjinnya, cuma cat luar sahaja yang berkilat, masih juga mahu ditumpang oleh setengah2 dari kita yang merasa bangga dengan 'kereta' mereka itu.

Dalam pengurusan perniagaan, kita perlu bijak mencari peluang untuk membuka perniagaan. Kelemahan dalam membuat business planning yang proaktif dan market research yang tidak menyeluruh akan membantutkan usaha-usaha meluaskan perniagaan.

Demikian juga konsepnya dalam usaha kita menyeru umat. Kegagalan kita untuk merebut peluang-peluang emas untuk menyampaikan Islam kepada umat akan menyebabkan kebantutan dalam proses mencapai ustaziyatul alam yang kita idam-idamkan. Takut-takut, peluang kita itu disambar pula oleh musuh-musuh Allah yang sememangnya hebat 'market research' mereka.

Kelalaian kita sesaat, adalah kerugian buat seluruh umat.

Jangan sampai kerana kemalasan dan keraguan kita, umat menderita penantian yang dahsyat.

Hari ini, bumi menyaksikan pelbagai jenis perlumbaan. Ada yang berlumba nak jadi kaya, ada yang berlumba nak jadi jelita, ada yang berlumba nak dapat nama, ada yang berlumba nak capai cita-cita. Tapi cuma satu perlumbaan yang akan membawa ke syurga, yakni perlumbaan melakukan kebaikan sebagaimana yang Allah sebut dalam Al Baqarah ayat 148- fastabiqul khairaat... Maka sebagai golongan manusia yang sedang berlumba-lumba mencari ridhonya dan berlumba-lumba menyampaikan risalah rasulNya, seharusnya kita muhasabah kesungguhan kita dalam perlumbaan ini.Takut-takut, ketidakmatangan kita dalam perlumbaan ini akan mengundang kekalahan besar bagi pihak umat yang menantikan kemenangan Islam yang masih jauh sekali kelihatannya.

Kita perlu matang demi umat. Itu hakikat. Walaupun kita anak manja ibu kita seperti Mus'ab, kita seharusnya cukup tegar bila mendepani hakikat umat yang kesakitan.

Ketidakmatangan kita para du'at adalah kebantutan kepada proses menyelamatkan umat. Maka, mahu atau tidak, kita perlu DEWASA.

Ingatlah, hakikatnya kita kini dalam perlumbaan yang sengit menentang pasukan musuh-musuh Allah yang tidak pernah berhenti, dan mereka terus gagah dalam setiap langkah mereka meskipun imperialisme mereka merenggut bangsa mereka sendiri. Maka kelewatan dan ketidakmatangan kita dalam perlumbaan ini akan menyaksikan kejatuhan demi kejatuhan yang hanya melewatkan kemenangan Islam.

Berbanggalah dengan perjuangan kita kerana dakwah kita menjanjikan keluasan di dunia dan syurga di akhirat sana. InshaAllah.


Masalah KITA


Kadang-kadang, terlalu banyak yang berlaku di sekeliling, sehingga kesalahan menjadi kebiasaan. Gara-gara kerana kemalasan merajai perasaan. Dan dirasakan tidak ada apa-apa perubahan yang bisa dilakukan.

Hari ini kita berputih mata, berkecil hati dan kelu lidah tidak mampu berkata apa, kerana kecilnya masalah kita tetapi besarnya dosa kita, lantas kita tidak lagi berkuasa menentukan peristiwa-peristiwa di dunia, sehingga si miskin kafir menjadi raja, dan kita khalifah menjadi hamba.

Kekeringan hati dan ketandusan ilmu yang melanda umat membuntukan keadaan. Seolah-olah sudah tidak ada bahtera penyelamat yang mampu menumpangkan sekalian umat. Lantas bergayutanlah mereka yang lemah pada tali-tali kangsi kapal besar tentera kafir yang tidak kokoh. Sekalipun tangan-tangan mereka luka berdarah, mereka tetap bergelayutan. Kerana melihat kehebatan sang kafir yang bermaharajalela.

Salah siapa? Kalau sudah bahtera tentera penyelamat tidak kelihatan mampu membawa mereka ke tempat selamat. Maka salah siapa apabila mereka memilih bahtera kotor dan dipenuhi aqidah najis?


Satu masalah dalam kalangan kita yang sedang bekerja sebagai kader-kader dakwah adalah keterlupaan akan hakikat bahawa yang sedang didakwahi adalah manusia-manusia yang mempunyai hati.

Memberi dalam keadaan tidak mempunyai apa-apa, adalah pemberian yang sia-sia. Tidak ada maknanya.


Kita selalu bersungguh-sungguh. Selalu bersungguh-sungguh.

Kita bersungguh-sungguh dalam menyeru manusia,
kita bersungguh-sungguh dalam pelajaran kita,
kita bersungguh-sungguh dalam perancangan dan pengurusan masa,
kita bersungguh-sungguh dalam memikirkan masalah umat kita,

Malangnya,kita tidak begitu dalam mendoakan agar Allah melapangkan hati mereka di jalan ini.
Dan akhirnya mereka tewas.

Dakwah kita dakwah rabbaniyah. Kita tidak sedih akan hati2 yang berpaling setelah kita berusaha menyeru dan berdoa ke atasnya, kerana hak kita adalah usaha dan doa, tetapi hidayah dan kekuatan itu hak Allah semata. Tetapi kita sedih akan hati tentera-tentera Allah yang sepi dari doa2 ke atas orang-orang yang ingin diselamatkannya. Kerana hakikatnya itulah yang membezakan kita dari mereka, iaitu keinginan yang amat sangat untuk melihat semua manusia tunduk kepadaNya.


Always, someone must die

She was looking at her fingers
They were vague
She can't see them
She looked closer
Blood all over

She felt her eyes
There were tears
She felt her ears
She can't hear

She looked ahead
Her loved ones were dead

Why must someone died
for some others to step ahead?

There came the rain
washed the blood away, came the blood again
washed the rain away, came the rain again
there came the blood again

Why must someone died
for some others to step ahead?

I am looking at my fingers
They are vague
I can't see them
I look closer
Oh no!
Blood all over...

I feel my eyes
There are tears
I feel my ears
I can't hear

I look ahead
Oh no! My loved ones are dead!

Why must someone died
for some others to step ahead?

SOMETIMES


Sometimes, you sacrifice too much that you just don't deserve to get what you want, but you deserve something better.

Sometimes, you are afraid of the dark, so you hide under the blanket and you just forgot, that under the blanket, you are in the dark too.

Sometimes, you feel so weak and you barely stand up, you cry your whole days and nights..seemingly you just don't realise, you need strength to cry that hard.

At moments when people look at you like you are dying
You should stand up and make a living

At moments when they thought you are weak
You should start up and climb to the peak

At moments when you have to cry alone
Take your time and find your zone

I'm not afraid of anything
I just need to know that i can breathe
I don't need much of anything
But suddenly, suddenly

I am small and the world is big
All around me is fast moving
Surrounded by so many things
But suddenly, suddenly

How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel?

I'm young, and I am free
But I get tired, and I get weak
I get lost, and I can't sleep
But suddenly, suddenly

How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel?

Would you comfort me
Would you cry with me;

I am small and the world is big
But I'm not afraid of anything;

How Does It Feel-AL

To anyone out there who feels unlucky and unhappy, cheer up for that will make you lively, how bad can the bad be and how good can the good be- leave them all to the Almighty.

We are strong and we'll survive!!

Bullet-proof Aqidah


I’ve been reading and watching quite a number of war films and books lately. I don’t know why, I just feel like wanting to know and feel more. I’ve watched almost all sorts of war…what do you want? war against aliens? against human? machines? what else?


I’ve watched Apocalypto and seen how the men ripped off the hearts of their victims and presented them as sacrifices to their gods. That’s war between ethnics of native people who fought with blades and spears and their handmade pitchforks to conquer the jungle of a God-knows-where island. Do you know what the ending of the story is? There comes a ship with a big cross, shining like the sun at the offshore, like a ray of hope for the ethnics to be saved by this people.


Have you watched the film ‘Tears of the Sun’? I was traumatized, I would say, to know that Nigerian soldiers, during that long dreadful ethnics war in Africa, cut the breasts of nursing mothers so that they can never feed their babies anymore…so that there won’t be anymore babies of that particular ethnic survive…which indirectly ‘wash away’ the ethnic from this planet. Horror as it is. You can see clearly in the movie, they cut the breasts and the mother is still alive…she screamed to death. This is the true story behind the war. Go find in the books, you’ll find more of these… more horrifying stories…like the war were played by machines that has no feelings or brains. How could they do that?


God gives each and everyone of us a heart. But it seems like these people just throw their hearts away. And they go haunt for others’ hearts, lungs and even fetus in the mother’s womb.


How about Rambo? Have you watched Rambo? Did you watch Rambo 4? This one is also traumatizing. The first time I watched the film, I was in the cinema, alone, and I felt like crying (I think I did cry) because they were so many people killed. They even killed the babies…at a very close distance, they blew their short guns…their sub-machine guns were aiming the villagers who had nothing to fight with. Bullets are like rain. The only different is that once it dropped, it pours red blood on earth… The soldiers kicked the children, stepped on their faces, blew their head and chest… they used flame to burn the village down so that if anyone survived, he can never hide anywhere anymore.


And when you went by the river, the heartless pirates will stop you and behead any of you who look them in their eyes… and if you are a woman, they will rape you, more than 50 times, again and again and again, and they will still rape you even if you are already dead. They are worse, worse, worse than animals. They are the worst animals!


How about Saving Private Ryan? This one tells you a lot about what happened in the World War 2, at least a close picture of the war...when I watched a war movie, I don’t simply put myself in any party, I’m not at any side…I just want to watch, see, listen and feel the massive destruction they made when they neutralized an area. Both sides are losing. No one can claim they win a war when they killed the civilians just like that. Who are they fighting with?

Now, even when a lot of us claimed and live a happy and peaceful life, and numerous governments seem to step forward and seek for ceasefire in the West Bank, the battle is still on. The 'best' thing is that-no one really cares!


I’ve been thinking a lot about this. During battles, soldiers died in a terrifying and indescribable scene… they suffered inconceivable pains… some of them were tortured to death… to die in such conditions, I would say, is something that must be on a REAL good reason… only a clear and proper mission will lead us forward bravely… I just feel so sad that all this while, many of them died on an indistinct objective or mission highlighted by their governments but the truth was none of them really understand. They suffered a lot but for a wrong motive. They killed people who were innocent. You watch Bourne Supremacy? Or Bourne Ultimatum? Why do you think he suffered so much? Because he didn’t understand what he did. He was forced to kill. What was a war started for actually? Who started this? Who will stop this? Why is it when there’s a war, the leaders hide their heads behind the round table and pretend to talk about this and that but at the end of the day, nothing was done.


And you Muslims, do you know that they sent their rabbi and priests to drift the aqidah of the people in the war zone(especially at Muslim country)…at the time when people were under pressure and pain, they were there to give hopes and nice words which are verily needed by the people at that momentbut where are we? How many of us brave enough to save their aqidah? We are never there for our ummah. We are never there. When will we work for our ummah so that even if their hearts are pierced by the bullets, their aqidah to Allah remains ‘bullet-proof’, firm and unbreakable? When will we have some spaces in our heart for them? When will we look at them like our brothers and sisters? When will we bombard their galleons and tanks? Let us dig our heart, and see if we have the answers.

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)