Post Terakhir...


Barangkali ini adalah post terakhir, sebelum kakiku meninggalkan bumi malaysia menjelang malam 5hb februari 2010 ini. Betapa singkatnya tempoh 6 bulan, suatu penantian yang kurasakan seribu satu kesakitan dan kepedihan. Benar, penantian itu menyakitkan. Menunggu jarum jam bergerak meninggalkan satu nombor dan menuju ke nombor yang lain di muka jam bagaikan satu babak yang cukup menyakitkan bagi seorang pemudi yang sewajarnya menumpah bakti kepada ummati ummati....

Satu perkataan sahaja, bagiku, yang kurasakan mampu membayar waktu2 yang kulewati dalam keadaan kealpaan, yakni- astaghfirullah.

Satu perkataan sahaja, bagiku, yang kurasakan mampu menutup wajahku yang malu kepada Allah kerana seringkali Dia selamatkan aku dari jurang2 kesilapan, yakni- alhamdulillah.

Cukup rasanya, tarbiyatul ahdath yang berlaku ke atas aku dalam 6 bulan penantian untuk terbang ke bumi australia ini.

Siapa sangka, daripada bumi ireland, kemudian menyangkut dilema di bumi UK, rupanya takdir ilahi menentukan 5 tahun berikutnya dalam hidupku, inshaAllah, akan berlatartempatkan Newcastle, Australia. Siapa sangka...subhanallah...

Sepanjang beberapa hari yang masih tinggal untuk kuhabisi sebelum tanah air ini kutinggalkan, ku habiskan dengan meneliti dan memerhati apa yang Allah hidangkan di hadapan mata ku. Daripada sedikit pemerhatian itu, kunukilkan sebuah puisi buat kalian, sebagai satu perkongsian tanpa bayar, ikhlas dari hati ke hati, moga2 tatapanku menjadi tatapan kamu, dan kesedaranku menjadi kesedaran kamu dan yang paling penting, kesilapan aku, kuharapkan tidak menjadi kesilapan kamu...



Ada berjuta-juta wajah
Ada berjuta-juta kisah
Ada berjuta-juta kehidupan
Ada berjuta-juta permintaan
Semuanya dalam kekuasaanNya
Semuanya


Duduklah di pasar-pasar
Akan kau lihat sejuta sandiwara
Jutaan kehidupan yang dipinjamkan kepada manusia
Tetapi dikejari dengan segala daya usaha
sekalipun bisa tertipu dan menjadi sia-sia


Di kedai itu ada seorang mak cik duduk bertongkat dagu
Di atas motosikal, seorang tua menunggang laju,
Di dalam motokar pula seorang pemuda bersiul lagu
Bunkface Extravaganza dan Aku Rindu Sayang Kamu,
Di warung-warung drama hidup semakin padu,
Pantas,
Roti canai dan teh tarik datang selalu,
Asap ekzos dan rokok berganding bahu,
Tapi manusia tetap juga, belum mahu bersatu.


Di mana silapnya?
Apabila kita semua melihat hidup kita adalah kita
keluarga kita,
anak kita,
rumah kita,
dapur kita,
kereta kita,
bil kita,
hidup kita menjadi hidup kita sahaja
semata-mata
maka jadilah kita
seperti di bawah tempurung kelapa

Kenapa begini?
Terlalu banyak kisah
Tapi tak siapa peduli
Siapa kita di atas bumi ini?
Samakah kita kelak di hadapan ilahi?
Kenapa harta dan pangkat menjadi prioriti?
Mengapa tidak aqidah dan hati?
Bilakah mungkin terlakar senyuman di wajah pengemis-pengemis?
Adakah hanya selepas kebuluran lalu mati?

Terlalu banyak kesilapan dan kesedihan di atas bumi ini
sehinggakan suatu hari nanti bumi ini pasti kecewa
kecewa dengan kita yang lama sekali leka

Terlalu banyak kesilapan dan kesedihan di atas bumi ini
Terbelakah mereka suatu hari nanti?

Sekian post terakhir sebelum saya fly. Moga bermanfaat. InshaAllah, panjang umur, kita bertemu kembali selepas 5hb ini. Doakan kami.





13 comments:

MimY LianA February 3, 2010 at 10:40 AM  

farah najwa dear,

selamat berangkat ke new castle. selamat memulakan langkah tarbiyah di bumi australia. doa org musafir makbul, kan? doa banyak2 okeh?

bye bye,
mimy

'aisyah ismail February 3, 2010 at 1:11 PM  

salam'alaiki

dearest ukhti farah najwa, ^_^

moga terus istiqamah.. terus bersemangat.. terus menegakkan kalimah lailahailallah.. fillah~ :)

moga allah temukan kita semula.. kalau bukan di dunia.. di syurga sana insyaallah~

feel free to contact me bila22.. leh kite sharing22.. rindu ahh nak ade org nangis kat comforter aisyah.. hihi ^_^

insyaallah.. moga allah permudahkan dan beri kekuatan dalam da'wa dan study anti di sana.. never give up keyh... :)

barakallahufik ukhti.

uhibbuki FILLAH~~ (^_^)"

salam sayang salam rindu salam ukhuwah

aisyah ismail
cardiff :)

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal February 3, 2010 at 7:40 PM  

to mimy dan aisyah:

jazakumullah khair...thank you for your great support and advices...rindu sgt dekat korang....lame dah kite x usroh same2...=( anyhow, korang pon begitu juge lah hendaknye ye...kalo nnt bile paa dah kat sane, then paa buat sumthing x baek, tegurlah paa ep...hassan al basri kate salah satu nikmat yang tidak ada tandingan adalah mempunyai sahabat yg menegur kesilapan kita dgn sebaiknya...

inshaAllah, please contact saye ye...hehe=)

salam sayang muah muah,
farah najwa =)

itana February 3, 2010 at 8:25 PM  

farah najwa faizalllllll :)

heeee. jaga diri leklok eh. dah penat asah pisau 6 bulan ni, dah smpai masa utk awak gunakannya :) moga terus tsabat, makin hebat di bumi Oz insyaallah :)

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal February 4, 2010 at 12:32 AM  

bashuuuuuuuu....


hehehe....uih, bile plak saye asah pisau....masalah tu kalo nak bawak pi oz, t kena tahan kat airport...hehe...xde lah...awak doakan saye dan ranger2 dakwah lain ye..moga2 kite semua terus terusan berjuang tanpa henti ...yezza!

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal February 4, 2010 at 12:37 AM  

bashuuuuuuuu....


hehehe....uih, bile plak saye asah pisau....masalah tu kalo nak bawak pi oz, t kena tahan kat airport...hehe...xde lah...awak doakan saye dan ranger2 dakwah lain ye..moga2 kite semua terus terusan berjuang tanpa henti ...yezza!

mimi mimi February 4, 2010 at 2:34 AM  

selamat berangkat dan moga berjaya najwa!!!

aunaz fifteena February 4, 2010 at 4:39 AM  

Salam,
Selamat berangkat Pa'a.
Semoga jalan d&t terbuka lebih luas di bumi kanggarooooo.

n_myza February 4, 2010 at 8:32 AM  

salam..
slmt brangkt pa'a jage diri lek lok sane nnT

'aisyah ismail February 4, 2010 at 3:09 PM  

Biarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang mengetuk emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hatimu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat...
kau sesungguhnya
Temanku...
dikala suka dan lara

Tika ku buntu
diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan kuntum
mengukir senyuman

Bagaikan embun
hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada rentap kasih

Biarlah waktu menetukan
nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
terus mendaki
puncak tertinggi hidupku

Dan aku terus menanti
saat yang manis
akan berulang kembali

Sahabat...

:)

alhuda February 4, 2010 at 4:52 PM  

salam paa...moga Allah sentiasa bersamamu...selamat berangkat ke bumi Australia...sesungguhnya Allah perancang terbaik=)

moga sentiasa tsabat di jalanNya, all the best and miss u so much!=)

(smbil nyanyi lagu di atas)

Allah is everything.

Huda,Dublin.

....zULaIkHa... February 4, 2010 at 8:37 PM  

salam kak paah....

happy flying...(^_^)

gonna mizz u..

insyaAllah..c u next time k!

sye dedicatekan lagu sebiru hari ini untuk akak...

ukhuwah fillah...

ada February 5, 2010 at 5:16 AM  

salam kak paa...
selamat berangkat~
ukhwah fillah, uhibbuki fillah=)

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)