'HOSPITAL' KITA


Ada banyak masalah dalam masyarakat hari ini.

Baru-baru ini, ada kes dera bayi umur 7 bulan. Bayi ini didera oleh ibu dan bapanya sendiri sampai terpaksa dimasukkan ke ICU. Ada kes budak perempuan berumur sekitar 10-12 tahun yang dijumpai separuh bogel, disyaki dirogol, kemudian dijerut sehingga mati dan dicampak ke tali air. Mayatnya dijumpai tersangkut di perangkap sampah. Sedih dan tragis. Kemudian ada kes mayat bayi yang sempurna dan masih bertali pusat, ditemui dalam tali air juga, paling menyedihkan kepalanya sudah hancur dipercayai digigit burung gagak. Kasihan bukan? Ingatkan dekat area-area Afrika sahaja yang menyaksikan mayat-mayat manusia yang mati dimakan burung. Di Malaysia pun dah banyak sekarang ni. Malang sekali.

Dalam masalah-masalah yang melanda umat ini, masih ada lagi yang tidak sedarkan diri. Yang profesional pun sudah menjadi tidak berguna kepada masyarakat. 3 orang rakyat Malaysia ditangkap di Arab Saudi kerana berkhalwat. Hampir-hampir sahaja mereka dikenakan hukuman sebat tetapi diampunkan dan dilepaskan. Pasangan itu merupakan seorang jururawat dan seorang jurutera- orang-orang terpelajar juga.

Di Kota Bharu sahaja, semalam, 30 pasangan telah didenda, sebab ditangkap khalwat. Statistik penangkapan kes-kes begini meningkat saban tahun. Paling tidak enak didengar bila timbalan pengerusi jabatan agama Islam di suatu negeri ada berkata kepada akhbar,
"peningkatan penangkapan kes-kes khalwat ini sebenarnya membuktikan kita buat kerja."

Oh, maksudnya kita dikira buat kerja bila kita dapat tangkap banyak-banyak puak-puak yang berkhalwat ini. Begitukah? Adakah kerja kita adalah main "police entry" atau main kejar-kejar dengan orang-orang berkhalwat? Mana datang dulu, seruan kepada Islam atau pelaksanaan hukum-hukum?

Bukan mempertikaikan tugas atau peranan sesiapa tetapi kadangkala kita terlalu malas untuk duduk dan berfikir sejenak lantas kita hilang prioriti dalam menjalankan tugas kita sebagai khalifah di bumi Allah.

Ini baru perihal kes khalwat. Tak cakap lagi perihal kes rasuah yang sudah naik muak bila didengar. Tak cukup-cukup apa yang ada. Kalau dulu, zaman Khalifah Umar, Gabenor pon layak terima zakat sebab terlalu miskin. Bukanlah nak suruh pemimpin-pemimpin jadi miskin-miskin belaka tapi nak cakapnya, masalah kita adalah kegagalan mengambil teladan dan gagal mencontohi golongan pemimpin-pemimpin hebat terdahulu. Bila yang di atas pun kelam-kabut, yang dibawah habis serabut.

Gajah sama gajah berlawan,pelanduk mati di tengah-tengah.

Kes rogol meningkat, kes khalwat meningkat, semua kes-kes yang menghodohkan umat ini meningkat. Beerti kaedah-kaedah menanganinya selama ini gagal. Kenapa gagal? Sebab ada orang buat kerja untuk nama, ada buat kerja untuk duit, ada yang buat kerja untuk seronok. Susah nak jumpa yang buat kerja betul-betul untuk umat kerana Allah.

Malaysia sekarang seperti sebuah hospital yang dipenuhi pesakit-pesakit yang terkena padah racun dari imperialsm. Semakin hari penyakit bertambah buruk. Tidak pernah semakin baik. Ubat-ubat yang disangka penawar ternyata palsu belaka. Tidak pernah dikesan. Apa tidaknya, 'doktor-doktor' yang dipertanggungjawabkan untuk merawat kebanyakannya main politik dalam membeli ubat untuk pesakit-pesakit. Walaupun ada yang sakit jantung, hati dan otak, 'doktor' tetap bagi ubat panadol saja sebab murah dan duit lebih masuk poket kot putih doktor.Pesakit yang terdesak rupanya diperdaya kerana menjangka itu ubat jantung, hati dan otak.

Dalam masa yang sama, pesakit-pesakit disuntik pula dengan dadah-dadah lain seperti dadah hiburan, dadah gila duit, dadah kosmetik dan sebagainya kononnya untuk menenangkan hidup pesakit yang gundah gulana. Akhirnya, penyakit menjadi semakin kritikal. Doktor-doktor pula banyak yang terlibat dalam 'politik hospital' dan pentadbiran hospital menjadi kelam kabut. Bila-bila masa sahaja, mungkin, pentadbiran hospital lain sedang memerhati dari jauh dan tunggu masa sahaja untuk menggulingkan 'hospital' kita.

Ada ahli keluarga pesakit yang sedar keadaan 'hospital' yanng sudah gawat ini lalu bangkit menyuarakan pendapat kepada pihak penguasa hospital namun mereka ditangkap dan dikurung dalam bilik kurungan.

Hospital, doktor-doktor, dan para pesakit semua tidak menyedari bahawa mereka sedang dibonekakan dan sedang diperkotak-katikkan oleh tauke-tauke ubat, tauke-tauke dadah dan racun di luar negara yang sebenarnya suka melihat kejatuhan hospital kita.

Inilah hakikat yang melanda negara kita. Mahu atau tidak, realiti perlu ditelan, dan perlu juga difikirkan.

Setiap yang naik, pasti akan jatuh. Setiap masalah ada penyelesaian. Setiap penyakit, ada penawar. Inilah ketetapan Allah ke atas alam. Maka kita yakin kejatuhan kita sekarang pasti akan disusuli kebangkitan, kesulitan masalah kita pasti akan selesai, kesakitan umat pula pasti akan sembuh jua, kerana kita yakin Allah itu ada.

"Yang benar pasti menang"

Ketidakmatangan Yang Membantutkan Kemenangan


Hari ni dunia menjadi gempar dengan masalah pornogarfi yang melampaui batas sehinggakan negara-negara yang menghalalkan industri pesundalan seperti Amerika Syarikat sendiri menjadi gundah gulana memikirkan masalah yang melanda anak-anak muda mereka. Mereka sedar yang muda-muda inilah yang akan menggantikan barisan pemimpin veteran mereka yang mentadbir negara mereka hari ini.

Kalau baca dalam Reader's Digest, para ibu di Barat terkejut kerana anak-anak mereka yang baru pandai bercakap sudah pandai mengeja perkataan 'boobs'. Nampaknya jarum-jarum imperialisme yang dilepaskan enau-enau yahudi turut mengena anak-anak mereka sendiri.

Itu satu hakikat yang sedang melanda musuh-musuh Allah ini. Bagaimana Allah sedang menjatuhkan mereka dengan apa yang mereka sendiri mulakan. Hal ini sebenarnya telah pun Allah sebut dalam Al Quran:

"Bangunan yang mereka dirikan itu senantiasa menjadi penyebab keraguan dalam hati mereka. sampai hati mereka hancur. Dan Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana." (at taubah: 110)

Mereka sebenarnya dalam kejatuhan. Tamadun gah mereka sebenarnya cuma selapisan kaca yang berkilat di permukaan semata-mata tetapi retak seribu di dalamnya. Tapi hairannya kita tidak henti-henti mengkiblatkan mereka dalam pembangunan kita. Sayang seribu kali sayang, kereta yang sudah lapuk berkarat enjinnya, cuma cat luar sahaja yang berkilat, masih juga mahu ditumpang oleh setengah2 dari kita yang merasa bangga dengan 'kereta' mereka itu.

Dalam pengurusan perniagaan, kita perlu bijak mencari peluang untuk membuka perniagaan. Kelemahan dalam membuat business planning yang proaktif dan market research yang tidak menyeluruh akan membantutkan usaha-usaha meluaskan perniagaan.

Demikian juga konsepnya dalam usaha kita menyeru umat. Kegagalan kita untuk merebut peluang-peluang emas untuk menyampaikan Islam kepada umat akan menyebabkan kebantutan dalam proses mencapai ustaziyatul alam yang kita idam-idamkan. Takut-takut, peluang kita itu disambar pula oleh musuh-musuh Allah yang sememangnya hebat 'market research' mereka.

Kelalaian kita sesaat, adalah kerugian buat seluruh umat.

Jangan sampai kerana kemalasan dan keraguan kita, umat menderita penantian yang dahsyat.

Hari ini, bumi menyaksikan pelbagai jenis perlumbaan. Ada yang berlumba nak jadi kaya, ada yang berlumba nak jadi jelita, ada yang berlumba nak dapat nama, ada yang berlumba nak capai cita-cita. Tapi cuma satu perlumbaan yang akan membawa ke syurga, yakni perlumbaan melakukan kebaikan sebagaimana yang Allah sebut dalam Al Baqarah ayat 148- fastabiqul khairaat... Maka sebagai golongan manusia yang sedang berlumba-lumba mencari ridhonya dan berlumba-lumba menyampaikan risalah rasulNya, seharusnya kita muhasabah kesungguhan kita dalam perlumbaan ini.Takut-takut, ketidakmatangan kita dalam perlumbaan ini akan mengundang kekalahan besar bagi pihak umat yang menantikan kemenangan Islam yang masih jauh sekali kelihatannya.

Kita perlu matang demi umat. Itu hakikat. Walaupun kita anak manja ibu kita seperti Mus'ab, kita seharusnya cukup tegar bila mendepani hakikat umat yang kesakitan.

Ketidakmatangan kita para du'at adalah kebantutan kepada proses menyelamatkan umat. Maka, mahu atau tidak, kita perlu DEWASA.

Ingatlah, hakikatnya kita kini dalam perlumbaan yang sengit menentang pasukan musuh-musuh Allah yang tidak pernah berhenti, dan mereka terus gagah dalam setiap langkah mereka meskipun imperialisme mereka merenggut bangsa mereka sendiri. Maka kelewatan dan ketidakmatangan kita dalam perlumbaan ini akan menyaksikan kejatuhan demi kejatuhan yang hanya melewatkan kemenangan Islam.

Berbanggalah dengan perjuangan kita kerana dakwah kita menjanjikan keluasan di dunia dan syurga di akhirat sana. InshaAllah.


Masalah KITA


Kadang-kadang, terlalu banyak yang berlaku di sekeliling, sehingga kesalahan menjadi kebiasaan. Gara-gara kerana kemalasan merajai perasaan. Dan dirasakan tidak ada apa-apa perubahan yang bisa dilakukan.

Hari ini kita berputih mata, berkecil hati dan kelu lidah tidak mampu berkata apa, kerana kecilnya masalah kita tetapi besarnya dosa kita, lantas kita tidak lagi berkuasa menentukan peristiwa-peristiwa di dunia, sehingga si miskin kafir menjadi raja, dan kita khalifah menjadi hamba.

Kekeringan hati dan ketandusan ilmu yang melanda umat membuntukan keadaan. Seolah-olah sudah tidak ada bahtera penyelamat yang mampu menumpangkan sekalian umat. Lantas bergayutanlah mereka yang lemah pada tali-tali kangsi kapal besar tentera kafir yang tidak kokoh. Sekalipun tangan-tangan mereka luka berdarah, mereka tetap bergelayutan. Kerana melihat kehebatan sang kafir yang bermaharajalela.

Salah siapa? Kalau sudah bahtera tentera penyelamat tidak kelihatan mampu membawa mereka ke tempat selamat. Maka salah siapa apabila mereka memilih bahtera kotor dan dipenuhi aqidah najis?


Satu masalah dalam kalangan kita yang sedang bekerja sebagai kader-kader dakwah adalah keterlupaan akan hakikat bahawa yang sedang didakwahi adalah manusia-manusia yang mempunyai hati.

Memberi dalam keadaan tidak mempunyai apa-apa, adalah pemberian yang sia-sia. Tidak ada maknanya.


Kita selalu bersungguh-sungguh. Selalu bersungguh-sungguh.

Kita bersungguh-sungguh dalam menyeru manusia,
kita bersungguh-sungguh dalam pelajaran kita,
kita bersungguh-sungguh dalam perancangan dan pengurusan masa,
kita bersungguh-sungguh dalam memikirkan masalah umat kita,

Malangnya,kita tidak begitu dalam mendoakan agar Allah melapangkan hati mereka di jalan ini.
Dan akhirnya mereka tewas.

Dakwah kita dakwah rabbaniyah. Kita tidak sedih akan hati2 yang berpaling setelah kita berusaha menyeru dan berdoa ke atasnya, kerana hak kita adalah usaha dan doa, tetapi hidayah dan kekuatan itu hak Allah semata. Tetapi kita sedih akan hati tentera-tentera Allah yang sepi dari doa2 ke atas orang-orang yang ingin diselamatkannya. Kerana hakikatnya itulah yang membezakan kita dari mereka, iaitu keinginan yang amat sangat untuk melihat semua manusia tunduk kepadaNya.


Always, someone must die

She was looking at her fingers
They were vague
She can't see them
She looked closer
Blood all over

She felt her eyes
There were tears
She felt her ears
She can't hear

She looked ahead
Her loved ones were dead

Why must someone died
for some others to step ahead?

There came the rain
washed the blood away, came the blood again
washed the rain away, came the rain again
there came the blood again

Why must someone died
for some others to step ahead?

I am looking at my fingers
They are vague
I can't see them
I look closer
Oh no!
Blood all over...

I feel my eyes
There are tears
I feel my ears
I can't hear

I look ahead
Oh no! My loved ones are dead!

Why must someone died
for some others to step ahead?

SOMETIMES


Sometimes, you sacrifice too much that you just don't deserve to get what you want, but you deserve something better.

Sometimes, you are afraid of the dark, so you hide under the blanket and you just forgot, that under the blanket, you are in the dark too.

Sometimes, you feel so weak and you barely stand up, you cry your whole days and nights..seemingly you just don't realise, you need strength to cry that hard.

At moments when people look at you like you are dying
You should stand up and make a living

At moments when they thought you are weak
You should start up and climb to the peak

At moments when you have to cry alone
Take your time and find your zone

I'm not afraid of anything
I just need to know that i can breathe
I don't need much of anything
But suddenly, suddenly

I am small and the world is big
All around me is fast moving
Surrounded by so many things
But suddenly, suddenly

How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel?

I'm young, and I am free
But I get tired, and I get weak
I get lost, and I can't sleep
But suddenly, suddenly

How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel, to be different from me?
Are we the same?
How does it feel?

Would you comfort me
Would you cry with me;

I am small and the world is big
But I'm not afraid of anything;

How Does It Feel-AL

To anyone out there who feels unlucky and unhappy, cheer up for that will make you lively, how bad can the bad be and how good can the good be- leave them all to the Almighty.

We are strong and we'll survive!!

Bullet-proof Aqidah


I’ve been reading and watching quite a number of war films and books lately. I don’t know why, I just feel like wanting to know and feel more. I’ve watched almost all sorts of war…what do you want? war against aliens? against human? machines? what else?


I’ve watched Apocalypto and seen how the men ripped off the hearts of their victims and presented them as sacrifices to their gods. That’s war between ethnics of native people who fought with blades and spears and their handmade pitchforks to conquer the jungle of a God-knows-where island. Do you know what the ending of the story is? There comes a ship with a big cross, shining like the sun at the offshore, like a ray of hope for the ethnics to be saved by this people.


Have you watched the film ‘Tears of the Sun’? I was traumatized, I would say, to know that Nigerian soldiers, during that long dreadful ethnics war in Africa, cut the breasts of nursing mothers so that they can never feed their babies anymore…so that there won’t be anymore babies of that particular ethnic survive…which indirectly ‘wash away’ the ethnic from this planet. Horror as it is. You can see clearly in the movie, they cut the breasts and the mother is still alive…she screamed to death. This is the true story behind the war. Go find in the books, you’ll find more of these… more horrifying stories…like the war were played by machines that has no feelings or brains. How could they do that?


God gives each and everyone of us a heart. But it seems like these people just throw their hearts away. And they go haunt for others’ hearts, lungs and even fetus in the mother’s womb.


How about Rambo? Have you watched Rambo? Did you watch Rambo 4? This one is also traumatizing. The first time I watched the film, I was in the cinema, alone, and I felt like crying (I think I did cry) because they were so many people killed. They even killed the babies…at a very close distance, they blew their short guns…their sub-machine guns were aiming the villagers who had nothing to fight with. Bullets are like rain. The only different is that once it dropped, it pours red blood on earth… The soldiers kicked the children, stepped on their faces, blew their head and chest… they used flame to burn the village down so that if anyone survived, he can never hide anywhere anymore.


And when you went by the river, the heartless pirates will stop you and behead any of you who look them in their eyes… and if you are a woman, they will rape you, more than 50 times, again and again and again, and they will still rape you even if you are already dead. They are worse, worse, worse than animals. They are the worst animals!


How about Saving Private Ryan? This one tells you a lot about what happened in the World War 2, at least a close picture of the war...when I watched a war movie, I don’t simply put myself in any party, I’m not at any side…I just want to watch, see, listen and feel the massive destruction they made when they neutralized an area. Both sides are losing. No one can claim they win a war when they killed the civilians just like that. Who are they fighting with?

Now, even when a lot of us claimed and live a happy and peaceful life, and numerous governments seem to step forward and seek for ceasefire in the West Bank, the battle is still on. The 'best' thing is that-no one really cares!


I’ve been thinking a lot about this. During battles, soldiers died in a terrifying and indescribable scene… they suffered inconceivable pains… some of them were tortured to death… to die in such conditions, I would say, is something that must be on a REAL good reason… only a clear and proper mission will lead us forward bravely… I just feel so sad that all this while, many of them died on an indistinct objective or mission highlighted by their governments but the truth was none of them really understand. They suffered a lot but for a wrong motive. They killed people who were innocent. You watch Bourne Supremacy? Or Bourne Ultimatum? Why do you think he suffered so much? Because he didn’t understand what he did. He was forced to kill. What was a war started for actually? Who started this? Who will stop this? Why is it when there’s a war, the leaders hide their heads behind the round table and pretend to talk about this and that but at the end of the day, nothing was done.


And you Muslims, do you know that they sent their rabbi and priests to drift the aqidah of the people in the war zone(especially at Muslim country)…at the time when people were under pressure and pain, they were there to give hopes and nice words which are verily needed by the people at that momentbut where are we? How many of us brave enough to save their aqidah? We are never there for our ummah. We are never there. When will we work for our ummah so that even if their hearts are pierced by the bullets, their aqidah to Allah remains ‘bullet-proof’, firm and unbreakable? When will we have some spaces in our heart for them? When will we look at them like our brothers and sisters? When will we bombard their galleons and tanks? Let us dig our heart, and see if we have the answers.

Selalu Menangis...


Dulu masa kecik-kecik, saya selalu menangis...banyak gambar mase baby semua muka tengah nangis, mama kate...sebab tu Nawwar tak de banyak gambar masa kecik, sebab Nawwar selalu menangis...ada satu gambar masa anniversary mama papa, masa tu Nawwar macam umur 3 atau 4 tahun, ade gambar mama tengah potong kek, tiba-tiba kat belakang mama ada Nawwar tengah menangis...lah...nangis lagi...

Masa umur 5 tahun if tak silap, ada pergi jalan-jalan kat taman burung, ade satu patung burung kasawari yang besar, tengok-tengok, ada gambar Nawwar nangis kat burung tu...ok...tak paham betul...tak ingat ape punca menangis kat burung tu tapi muka Nawwar memang merah-merah...hidung macam badut dah...haih..takde ke gambar masa kecik yang tak menangis?

Ada satu gambar, masa tu Nawwar baby lagi, muka memang tak comel langsung...sebab?mestilah sebab dok menangis...mase tu dalam gambar tu Nawwar tu meniarap atas meja kat Pizza Hut, tak taulah jin mana mengusik sampai menangis...

Pendek kata, banyak betul menangis masa kecil2 dulu....

Masa Nawwar umur 12 tahun, Nawwar masuk pertandingan baca sajak...untuk pertama kalinya Nawwar wakil sekolah ke pertandingan puisidra tu, jadi Nawwar sangat nervous...Nawwar masa tu kena baca sajak tentang Matahari sebab tu Puisidra Sains so ada unsur2 sains la...oleh kerana terlalu risau, gugup dan nervous yang amat sangat, Nawwar 'ter'menangis masa baca sajak tu...guess what?Kerana tangisan tu, Nawwar ditabalkan johan pertandingan tu dan dapat pula anugerah pendeklamasi sajak terbaik...Nawwar masa tu terkejut betul.Nawwar nangis bukan sebab feeling, Nawwar nervous masa tu, tiba2 tak sedar air mata keluar mencurah2 ke ladang gandum, sampai pengadil ingat Nawwar sangat menghayati sajak...

Bila dah besar, Nawwar tak tahu lah perangai tu ada lagi atau tidak tapi Nawwar tahu, tiap2 kelemahan, sebenarnya adalah kekuatan. Dan tidak pernah ada kelemahan yang Allah berikan kepada kita melainkan untuk menguatkan kita.Mungkin kelemahan Nawwar adalah cerita2 hidup dan air mata yang mudah mengalir, tetapi inilah kekuatan yang akan merenggut hati2 lain agar merasai apa yang Nawwar rasa...

Anda juga sebenarnya punyai kekuatan. Carilah kekuatan anda pada titik-titik yang anda sangka adalah kelemahan anda. Yang pastinya hidup kita bukan untuk menangisi kelemahan diri, atau ceritera sedih yang tidak pernah akan mengakhiri, tetapi hidup kita sebagai da'ie, adalah menggunakan tiap2 pemberian Ilahi, baik kekurangan mahupun kelebihan, untuk dilaburkan ke medan dakwah ini....

Sampaikanlah Islam dengan sebaik-baik cara yang termampu diusahakan, dengan segala kebolehan yang anda ada, dengan segala pancaindera yang diberikanNya...sekalipun dengan senyuman atau tangisanmu...=)

Aqulu qauli haza. Assalamualaikum


Jangan Pernah Berhenti


Ibn Taimiyyah once said,

"What can my enemies do to me?
My paradise is in my heart, it goes with me where i go,
to put me into prison, is to let me having 'khalwah' and devotion to Allah,
to execute me, is martyrdom,
to kick me out of my land, is a journey or travelling to the path of Allah swt..."


Maka kepadamu ansarAllah,
andai kadangkala dalam perjalananmu,
debu2 jahiliyah mengaburi pandanganmu,
sapulah dari matamu,
dengan lembaran-lembaran suci Tuhanmu,
dan teruskanlah perjalanan
jangan pernah berhenti.

Andai kakimu sakit,
tubuhmu longlai kepenatan,
berteduh lah bersama saudaramu di persembunyianmu
bersama tentera-tentera lain yang bergerak senyap
lalu bertahmid dan berzikirlah bersama-sama,
bantulah sesama kamu,
untuk kembali bertenaga,
kemudian bangunlah dan teruskan perjalananmu
jangan pernah berhenti..

Seandainya dalam perjalanan yang jauh dan sukar itu,
kalian digempur musuh
dibenci dan disakiti
katakanlah
"sodaq Allahu wa rasuluh"
inilah jalan yang benar,
kerana itu kamu merasa sukar
maka lepaskan lah dirimu sedaya upaya
dari cengkaman musuhmu yg nyata
dan teruskan perjalananmu
jangan pernah berhenti...

Allah menjual syurga kepada kita,
dengan harga yang mahal,
kebahagiaan dunia,
kemewahan harta,
kepentingan sendiri dan keluarga,
kecintaan pada manusia,
bayarlah dengan harga yang kau mampu...
Kelak syurga pasti milikmu...
Asalkan...bergeraklah kamu...
Jangan pernah berhenti...


Aqulu qauli haza...assalamualaikum

PEREMPUAN

Assalamualaikum warahmatullah buat pembaca-pembaca Nawwar. Nawwar mohon maaf kerana agak lama tidak meng’update’ blog ni. Hakikatnya Nawwar berdepan sedikit kesulitan untuk online apabila berada di Sungai Petani. Tapi sebenarnya, kalau Nawwar berusaha dengan gigih pasti Nawwar masih dapat mengusahakan blog ni walau di mana pun berada. Nawwar nampaknya perlu banyak mmperbaiki pengurusan masa, hati dan amal agar tidak mengabaikan apa-apa pun tanggugjawab kepada umat.


InshaAllah, Nawwar sekarang dalam usaha membangunkan laman blog baru yang inshaAllah akan membawa kalian ke medan yang lebih serius dan lebih bermanfaat. Nawwar masih dalam proses mengkaji dan menyelidik akan kaedah-kaedah terbaik untuk menyampaikan mesej Islam yang dalam masa yang sama tidak mengabaikan fitrah manusia yang berhati lembut, suka santai2 dan inginkan kemudahan dan ketenangan fikiran.


InshaAllah, blog yang baru tersebut mungkin akan diwujudkan hanya selepas Nawwar menjejakkan kaki di bumi Australia which is agak lambat lagi. Tujuannya,pertama, adalah untuk memberi peluang kepada Nawwar sendiri untuk melengkapkan analisa dan penelitian kepada bahan-bahan yang sepatutnya dan yang tidak sepatutnya mengisi sebuah blog dakwah. Kedua, untuk membantu pembaca-pembaca Nawwar menyesuaikan diri dengan perubahan konsep blog Nawwar ni. InshaAllah, kita sama-sama berdoa moga2 Allah memberkati setiap usaha untuk menyampaikan risalah rahmah ini dan juga semoga hati-hati yang berjuang di jalan amal ini akan terus bersih, suci dan tajarrud dari segala yang lain selain dari Allah sehingga menjadilah agama Islam ini untuk Allah semata-mata. InshaAllah.


Dalam post kali ini, Nawwar ingin menyentuh sedikit berkaitan isu Women In Leadership yang baru-baru ini telah dibincangkan dalam sebuah rancangan untuk kaum wanita di TV3. Keaktifan Datin Seri Rosmah Mansor menyuarakan kepentingan untuk kaum wanita bangun dan mengambil langkah memajukan diri yang kemudiannya direalisasikan dengan Persidangan Wanita-wanita Pertama yang bakal dipengerusikan oleh Malaysia tahun depan dilihat oleh Nawwar sebagai satu cetusan semangat yang tidak salah tetapi perlu ada ruh Islam di situ. Kita semua perlu ingat, apa-apa perjuangan yang tidak dilandasi Islam, tidak mungkin dan tidak akan berkekalan.


Kata-kata ini bukanlah ditujukan kepada NGO-NGO yang terlibat dalam memperjuangkan hak-hak wanita sahaja sebenarnya tetapi juga kepada apa-apa badan pun yang sedang memperjuangkan sesuatu course.

Bahkan kepada kelompok pelajar MPP yang mengetuai pelajar di KMB pun perlu jelas akan matlamat perjuangan anda. Sekiranya kita memahami matlamat kewujudan MPP itu adalah sebagai aset untuk mengislahkan budak-budak KMB itu secara berjemaah, maka seseorang MPP itu tidak akan merasakan urusan-urusan membaikpulih internet dan memperjuangkan isu lalat di dewan selera yang tidak ada hujung pangkal itu sebagai urusan utamanya. Sebaliknya, akan melihat isu akhlak para pelajar yang harus dipertamakan.(Tapi dalam masa yang sama tidak mengabaikan perkara2 serupa ini...persoalan di sini adalah prioriti.) Kalau satu kelompok pelajar yang gemar kepada Islam, dan bersyukur dengan apa saja berjaya diwujudkan, tidak akan timbul masalah internet atau lalat lagi kerana semua orang okay saja dengan apa jua keadaan asalkan dapat beribadah, dapat belajar dengan baik dan cukup makan pakai. Betul tak? (Tapi kalau cakap macam ni mesti orang kata idealistik sangat. Kalau macam tu selama ni Nabi dengan sahabat2 tu idealistik la jugak. Bukan ke diorang berjuang nak sampaikan Islam ke seluruh dunia, nak semua orang dengar and faham Islam. Pada zaman nabi, perjuangan macam tu memang nampak tak realistik and ideal sangat tapi apa yang diperjuangkan itu benar2 tercapai pada zaman abbasiyah!Betul tak?haa...so peduli hape...memang kita idealistik, futuristik, optimistik...sebab kita nak contohi Nabi dan para sahabat!)


Berbalik kepada isu wanita, sebenarnya Islam telah lama pun mengangkat martabat wanita. Nabi sendiri tidak pernah walau sekali mengabaikan kaum hawa. Nabi ada halaqah-halaqah khas untuk mendidik kaum wanita. Bahkan, selepas solat sunat aidilfitri, Nabi akan berjalan dari hadapan iaitu dari bahagian lelaki, terus ke bahagian kaum wanita di saff belakang bersama-sama Bilal. Dan kemudian Nabi akan menyeru kaum wanita supaya sama-sama bersedekah ke jalan Allah dan pada ketika itu, Bilal akan menghulurkan cebisan kain kepada kaum wanita lalu mereka akan beramai-ramai mencampakkan cincin, gelang, wang atau apa-apa sahaja yang mampu mereka serahkan untuk membantu da’wah dan perjuangan Islam. Lihat, nabi mengangkat tinggi perjuangan kaum wanita dan memberi peluang untuk kaum wanita memberi saham pada perjuangan Islam.


Tapi kenapa hari ini, apabila isu hak-hak wanita diperjuangkan, ia seolah-olah kering dan bisu dari nilai-nilai Islam? Isu-isu sama taraf, peluang bekerja, menuntut ilmu dan sebagainya diperjuangkan dengan dalil-dalil dari Barat dan bukannya dari Al Quran atau sirah-sirah Nabi yang telah banyak memartabatkan wanita.


Yang buat Nawwar rasa ada something missing dalam perjuangan-perjuangan semacam ini adalah kerana bila Nawwar tengok rakaman-rakaman persidangan dan majlis-majlis NGO ni, kaum wanita itu sendiri tidak mengangkat dan tidak menyedari martabat dirinya yang sebenar sebagai seorang muslimah. Ada segelintir yang tidak sempurna penjagaan auratnya padahal Allah memerintahkan kaum wanita menutup tubuhnya dengan sempurna kerana dia seorang yang sangat berharga, indah dan hebat. Kerana lupa dan tidak sedar akan kehebatan inilah, segelintir daripada kita hilang identiti dan merasa cantik dengan sesuatu selain Islam. Apa sebenarnya yang diperjuangkan kalau yang mana satu betul dan yang mana satu salah pun masih belum jelas di mata mereka?


Dalam dunia hari ni, banyak sangat masalah yang timbul kerana masalah iman dan aqidah tetapi tidak diselesaikan dengan Islam. Masalah sosial, masalah malas belajar, kaum rempit, kemalangan masa musim raya dan sebagainya, semuanya adalah masalah hilang nur Islam dalam hati mereka. Ubat kepada penyakit-penyakit ini adalah kembali kepada Allah dan Rasul tetapi kalau kita buat ceramah tentang Islam sikit nanti kena tangkap pulak en sebab tak bertauliah....Nah... Akhirnya isu-isu ni tak pernah pun selesai bahkan bertambah.


Dalam satu hadith sahih, daripada Abu Muhammad Abdullah Ibn Amru Ibn Al-’Aas,

Rasulullah SAW bersabda,

”Seseorang kamu tidak benar-benar beriman hinggalah hawa nafsunya tunduk menuruti ajaran yang aku bawa”


Wallahu’alam. Assalamualaikum.

FITYAH


Assalamualaikum warahmatullah. Nawwar rase banyak kawan-kawan kat uni sekarang yang sedang atau nak exam...especially orang-orang kat Australia la sebab diorang dok nak exam then lepas tu nak balik mesia dah...Nawwar pun tergerak nak write something on jihad as study ni pon part of jihad jugak but tak banyak orang rase ia sebagai jihad sebab dah lama sangat minda kite ni terjajah dengan sekularisme apabila penjajah pisahkan sistem pendidikan and sistem hidup lain dari Islam.Sehinggakan kita jadi susah nak nampak study tu as alat dakwah and of course as one of the ways to get closer to Allah.

Baru-baru ni Nawwar ada baca sket tentang tugas pemuda pemudi Islam and ade juga baca satu teks ucapan ISHAB ni tentang Pemuda Islam Di Bawah Naungan Al Quran...Nawwar melihat beberapa pemikiran yang buat Nawwar rasa nak muda sentiasa sebab sangat lah banyak benda yang boleh disumbangkan kepada Islam sebagai seorang pemuda muslim. Yes, Nawwar tidak menolak hakikat bahawa kita boleh berkhidmat kepada Islam walaupun kita dah tua tapi pemuda ni ada kelebihan yang tersendiri. Menjadi pemuda adalah nikmat, menjadi sibuk ketika masih muda juga adalah nikmat.

Nawwar kadang-kadang rasa marah betul kalau ade kawan-kawan yang cakap malas study and malas la nak belajar betul2...banyak masa lagi la apa la...No, tak patut macam tu. Sebabnya, what occupies the mind of a syabab will determine the future of his Deen...Kata-kata ni Tariq Suwaidan yang cakap and apparently, it is so true. Sebab tu, kite sebagai pemuda yang faham fikrah Islam kena berbeza dari pemuda lain...minat kita, cita-cita kita, hobi kita, semangat kita, everything tak sepatutnya sama dengan cita-cita, hobi dan semangat pemuda lain.

Nowadays, youth dekat USA, dekat Europe, sedang mengalami kejatuhan akhlak yang sangat membimbangkan pemimpin2 mereka. Masa zaman Abbasiyah dulu, bila pemuda Islam mula diulit nikmat2 dunia dan menjadi lalai, tentera salib ambil kesempatan dan mula bersemangat kembali untuk merampas Baitulmaqdis. And they made it. Because time tu, kehebatan tamadun menyebabkan para pemuda leka dan hilang semangat jihad dalam hati mereka. Sebab selesa sangat.

Now, diorang pulak yang sedang mengalami keruntuhan moral kerana mereka sedang selesa dengan kehebatan tamadun mereka. Kenapa kita tak ambil kesempatan dan bangkit kembali?

Kita pemuda perlu yakin. Yakin seyakin yakinnya kepada Allah bahawa kita akan menang bersama Islam. Kita perlu yakin pada Allah dan pada diri kita juga, lebih yakin dari yakinnya kita bahawa hari esok akan tiba. Keyakinan kita adalah butir-butir debunga yang akan membuahkan keyakinan dalam umat.

Kita pemuda Islam kena Ikhlas dalam mengharungi susah payah hidup kita sebagai Muslim yang belajar. Sebab kita faham bahawa prioriti kita adalah pembangunan dan pembinaan ummah,kita faham tenaga kita bukan milik kita tapi jua milik ummah dan kita jelas bahawa 24 jam yang Allah berikan kepada kita tidak mungkin dan tidak boleh digunakan sama macam orang lain kerana kita ada komitmen dan tanggungjwab yang lebih besar.(Ni refleksi diri juga...sedang berusaha nak capai 10 muwasafat tarbiyah sesempurna mungkin..)

Kita pemuda juga perlu semangat tinggi dan perlu banyak berkorban sekiranya kita mahu bersama-sama Islam menuju kemenangan. Tidak mungkin syurga itu datang bergolek tanpa pengorbanan yang setanding dengan cebisan daging dan hamburan darah para nabi dan sahabat yang tumpah di medan jihad dalam perjuangan menegakkan kalimah Lailaha illallah.

Kita pemuda juga perlu berani bertindak. Fikrah yang teguh dan kuat akan mengasaskan tindakan yang hebat dan tidak diduga. Dan untuk umat berubah, kitalah yang harus menjadi titik mula perubahan tersebut. Kita kena bertindak lawan perasaan malas dan tidak yakin diri tu sebab tiap2 pilihan yang kita buat sebenarnya kita juga sedang decide untuk umat. If kita choose to be average,lame, tak kisah and biase2, then u are choosing the same things for your ummah. Nak ke jadi titik lemah dalam umat padahal umat is waiting for us to save them?

Mafhum hadith, "seorang itu tidak benar2 beriman sehinggalah hawa nafsunya tunduk kepada ajaranku"

(hadith 40)

So, ape kite kena wat sekarang? Change for the better...bila rasa malas atau tak semangat, fikir pasal umat banyak2...pergi la mall-mall berdekatan, dok kat situ, tengok betapa banyaknye orang yang belum faham Islam. Haa...ko sempat plak nak malas2...umat dah nazak2 ni kite dok lemah2 plak...tak leh camtu. Nabi pon nak wafat dok ingat umat lagi, kita ni, nak fikir pasal umat sekali sehari pun macam susah je kan...haa..

So everyone, takde malas dalam kamus hidup seorang pemuda muslim...jom kita tanggalkan rasa malas dari badan eh?Nyah kau dari sini...

Aqim Al Islam fi qalbika, taqum fi ardhika...tegakkan islam dalam hati kamu, nescaya akan tertegak atas muka bumi.

Kat bawah ni Nawwar letak satu klip video dari Avril Lavigne, ade lagu Knockin On Heaven's Door...ni lagu koleksi untuk Peace Song sempena hari kanak2 sedunia..haa...omputih plak dok fikir masalah umat kite en...ape la kite ni...aiyaa...

Dalam lagu ni ada tunjuk kanak2 and anak2 muda yang tidak semewah dan segembira kita. Nawwar harap anda buka hati dan jom la kita banyak2 bersyukur for Allah has given us hidup yang sangat selesa and kita pon dapat macam2, dapat fly, dapat wat medic la, dapat wat engine, actuary etc, dapat jalan2 ke Scotland(ok ni macam nak tuju khas kat budak2 pms la...hehe...jeles en tak dapat pegi..), dapat family yang best and the list goes on.
So, give thanks to Allah eh.Tapi dalam kesyukuran tu, biar ada rasa takut. Kerana tiap2 kegembiraan kita nanti akan disoal kembali. Anak2 muda dan kanak-kanak kecil yang tidak bernasib baik tu suatu hari nanti akan tanya balik kita apa kita dah buat untuk bantu mereka. And pada waktu tu, takutlah kalau kita hanya bermalas-malasan di dunia ni...

semoga dapat manfaat..salam iman.

assalamualaikum.


video

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)