Susah Nak Cakap...


Sekarang ni susah sangat nak cakap apa-apa.

Ditelan mati emak, diluah mati bapak.

Kita tidak diberi banyak pilihan. Tetapi kita menerima banyak tekanan supaya membuat pilihan.
Sebab tu hari ini, bila sesuatu yang tidak selari dengan kehendak hati berlaku, komuniti akan terbahagi kepada 3 bahagian: 1)yang bangun membentak dan menzahirkan ketidakpuasanhati. 2)yang bercakap-cakap sebab tak puas hati tapi cakap di belakang saja.3)yang buat tak tahu aje lah dan "peduli hape aku..".

Apabila berlaku suasana begini, selalunya ia akan memperlihatkan keadaan yang tidak harmoni dalam masyarakat. Kerana akan wujud segelintir yang lantang bersuara dan segelintir lagi banyak menghasut dan mencerca di belakang dan yang satu puak lagi langsung tak ambil peduli.

Kewujudan kelompok pertama yang lantang itu tidak boleh juga dipersalahkan kerana mereka merasakan rintihan atau pandangan mereka tidak didengari sekiranya mereka cakap baik-baik.

Kewujudan kelompok kedua yang lebih banyak cakap belakang ini pula lebih ditakuti, kerana kadangkala akan menjadi batu api yang menambahkan lagi bahang panas kelompok pertama.

Kewujudan kelompok ketiga pula melambangkan masyarakat sedang sakit kerana ada individu2 di dalam masyarakat yang tidak peduli(bermaksud tidak memainkan fungsinya sebagai anggota masyarakat). Macam badan kita lah, kalau buah pinggang tak mahu berfungsi, kita dianggap sakit. Jadi kewujudan orang-orang yang tiada fungsi ini adalah satu kesakitan kepada masyarakat.

Perlu diingat.

Kalau tak ada angin, takkanlah pokok nak bergoyang.

Apatah lagi kalau dah ribut...

Sebagai sebuah negara yang sedang membangun, kontroversi dan isu-isu panas serta division di dalam masyarakat akan memberikan gambaran tidak sihat kepada pelabur-pelabur asing. Ini satu fitrah. Manusia tidak mahu kesusahan.

Tetapi, yang perlu lebih diingat lagi adalah, kewujudan ahli-ahli masyarakat yang tidak ambil peduli sesama sendiri ini lebih besar musibah kepada negara. Tak guna 'kereta' kita cantik, cat berkilat di luar, cermin tinted dan design hebat tapi brek tak boleh pakai. Apa gunanya.Alih-alih, accident juga. Bukan saja orang tak mau melabur duit beli 'kereta' kita ni, kita pon dah tak boleh pakai. Kita asyik fikir apa pandangan orang pada luaran 'kereta'' kita, tapi kita terlupa check komponen-komponennya.

Hari ini sangat banyak masalah timbul gara-gara kita suka mengangkat pandangan mata manusia melebihi pandangan mata Allah.

Bila Burj Dubai dah naik, pak-pak arab lain sekarang sedang bising nak bina bangunan setinggi 1km pula. Wah wah, berlumba-lumba bina bangunan pencakar langit pula. Orang kat sempadan mesir-palestin tak dapat-dapat bekalan makanan dan keperluan hidup juga, orang-orang islam kat kashmir miskin melarat juga, tak pon, tak payah pergi jauh-jauh, kat malaysia pun ada miskin tegar yang hari-hari makan siput babi!

Dahsyatnya mentaliti orang-orang ini, mereka begitu bangga memperihalkan kehebatan status dan harta mereka, heboh sana-sini wang ringgit mereka, bagaikan tidak teringat langsung kepada yang sangat memerlukan, bagaikan tidak teringat langsung bahawa each cent tu akan disoal semula di akhirat nanti.

Kalau beginilah sikap sesetengah dari kita, no wonder la society selalu chaos.



Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)