Selection

Semalam alhamdulillah saya akhirnya berjaya menghadapi interview untuk University of Newcastle, Australia. Interview tu sangat lama. Tak pernah saya ditemuduga sebegitu lama rasanya.(Interview MARA dan IUMC pendek dan sangat comfortable suasananya). Interviewer aku adalah Dr Ben Walker dan Dr Andra(x ingat family name dia). Kedua-duanya sangat mesra tetapi semakin lama di interview, Dr Ben Walker bertukar menjadi semakin psiko. Tapi itu norma situasi sebuah interview. Mereka menyaring dan memilih hanya yang terbaik untuk menngisi tempat di institusi mereka. Itu fitrah. Di dunia ini selection sentiasa berlaku. Sejak di bangku sekolah, class streaming membuktikan proses selection itu berlaku. Pelajar yang bijak dikumpulkan bersama mereka untuk dibijakkan lagi, pelajar yang lemah dikumpulkan sesama mereka untuk dibantu dan dipulihkan.

Selection berlaku dalam alam ini. Kita gelarkan proses ini natural selection. Natural selection mewujudkan varieti dalam komuniti. Tapi ada bahayanya, kadangakala ia melahirkan level-level dalam komuniti. Yang kuat semakin kuat, yang lemah semakin lemah dan akhirnya hilang ditelan zaman.

Demikian juga selection berlaku dalam usaha kita mengisi syurga di akhiroh nanti. Allah SWT menjelaskan dalam Surah As Syams bagaimana manusia itu diilhamkan dengan kedua-dua jalan- jalan takwa dan jalan fujur(kejahatan), kitalah yang memilihnya. Memilih-Select. Ya, kita select dari 2 options yang Allah sediakan.

Selection melibatkan decision making. Saya turut ditanya dengan meluas berkaitan decision making ini ketika di dalam sesi interview 45 minit tersebut.

Maka hakikatnya manusia itu tidak boleh lari dari memilih dan membuat keputusan. Itulah sebabnya kita dibantu oleh Allah dengan memberi kita sebuah gadget bertenaga tinggi dan bersifat intelligent iaitu aqal. Alhamdulillah. Allah sangat faham kita.

Terima kasih buat semua yang telah membantu saya menghadapi interview ini khususnya mama,papa,tomato dan kawan2. =)

7 comments:

NajahMa. July 21, 2009 at 3:16 AM  

Dr. Andra Dabson aa.hehehe!

d4uh July 21, 2009 at 3:20 AM  

tomato...hrmmm...sjenis makanan atau org yang membantu ko...gusar2

Anonymous July 21, 2009 at 5:27 AM  

alrite..iview pun dah habis..tinggal nak tawakkal dan doa je =) inshaAllah, doa dpt tempat yang terbaik erk..kita tak tahu katne tempat terbaek kite..

..tapi bleh tak nak doa "semoga newcastle lah tempat terbaik utk aku, dan aku dapat newcastle."?

ngeh =P

alhuda July 21, 2009 at 7:27 AM  

salam paa
xsempat nk jumpa tadi kt kmb...korang g jmpe ckgu2 ek?
(xtau paa perasan huda ke tak,huhu)

nway,kita tawakal yuk!!Allah sebaik2 perancang~

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal July 22, 2009 at 4:17 AM  

Kpd Wan Najah- Ko pon salah r...Andra Dabso lah!hehe najah ko x cite pon pi jumpe pn iliani ep...

kpd d4uh- tomato tu kegemaran and kesayangan aku ar..ko mane tau..=p

kpd elbaeraqy- hmm...xtau la exact answer to ur question..but rasenya kite bole minta ape je dari Allah..but at the end of the day Allah hanya akan beri yg terbaek untuk kite kpd kite...kan?=p
wallahualam

to huda- siyes x pasan...paa cam penat sket hari huda intebiu tu...hehe nway, all d best ep 2moro nye intvw!Robbuna ma'ak

Unknown July 22, 2009 at 3:16 PM  

Pa'a..teringat bio.natural slection.so, cane interviu?xpe.skunk twkl kpd Allah..nway,lama da xcntc ko?mane ko mghilang r.cewah.sian lak ko dpsalahkn.nway, ak nk msj2 bes lg.t pas kat ak.ak pas kt ko ak nyer.trading plak da.windu ko r(ahakz)

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal July 23, 2009 at 7:57 PM  

to aki- huhu..ku rindu kamu juge...inshaAllah.. bile2 kite men tukar2 sms agy ep...terima kasih sbb byk beri peringatan pd paa.moga2 peringatan tu menyelamatkan kite d akhirat sana..

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)