Control Your Whims 2

Assalamualaikum warahmatullah. Alhamdulillah, syukur Nawwar kepada Allah, hari ini Nawwar diberi peluang sekali lagi untuk share something dengan anda semua. Very well, hopefully post Nawwar kali ini dapat beri seribu satu manfaat kepada Nawwar dan anda.


InshaAllah, this time, Nawwar will continue dengan sharing buku CSE yang Nawwar dah share briefly baab pertamanya iaitu Control Your Whims. Tapi, actually tak habis lagi tu. Baru muqadimah jek.Haa…so lek lek..today kite will finish the first baab.Paling penting is not nak habiskan buku cepat2 kan…yang penting is nak gather and nak amal as many ‘ilm as we can after we finished our reading en…insha Allah…


Previously kita dah discuss about al hawa(whims) and Islam, the choices you have in your life, being a Muslim and choosing Islam in every decision we made in life etc.

Nawwar nak bawa satu kata2 hikmat dari Maimun Bin Mahran Rahimahullah


“Jauhkanlah dirimu dari sebarang Al Hawa yang tidak bernama Islam”


Kalau diteliti pon dalil sirah, you will see how careful Rasulullah and the companions were when they were dealing with their whims…sebab nafsu ni musuh paling dahsyat kerana letaknya dalam diri kita sendiri and sometimes, make it usually, we can’t recognize it.


Sebab itu Allah berfirman dalam surah Shaad 38: 26, yang bermaksud,

”...dan janganlah engkau turuti Al Hawa, nanti ia menyesatkan engkau dari jalan(agama) Allah.”



Al Hawa biasanya memberikan pleasure and happiness yang sementara cuma. Seorang yang benar faham Islam, akan melepaskan pleasure yang seketika ini untuk sebuah nikmat yang tiada terhingga di alam akhirat. Tapi ye la, sebab tu la syurga tu mahal sangat, susah nak masuk, sebab ia untuk orang-orang yang beriman pada benda2 yang tak dapat dilihat, yang tak nampak…


Beriman dengan Allah…nampak ke Allah? Tak..

Beriman dengan malaikat...nampak ke malaikat?Eh, kat sebelah kau je...tak nampak ke?Tak....

Beriman kepada qada’ dan qadar...hmm...lagi la...tak tau pun macam mane la Lauh mahfuz tu kan...haa


Tapi itulah Allah yang Maha Adil...syurga yang tak tergambar hebatnya itu adalah untuk orang-orang yang mengakui dan benar-benar percaya kepada benda-benda yang tak nampak ni..sebab fitrah kita manusia susah nak percaya kalau tak nampak(eleh...tapi kalo gosip tu tak nampak pon tapi pantang dengar terus percaya en..hmm)...hebat tak jadi Muslim? Kita tak perlu nampak Tuhan kita, kita lah satu-satu agama yang aqidahnya di hati, bukan di mata..yang penting adalah perasaan bertuhan, bukan nampak Tuhan...



Dan sebab itu, Allah beri ganjaran syurga untuk kita kalau kita mampu lawan nafsu dan syaitan yakni 2 musuh yang pun kita tak nampak juga...maksudnya, kita fight dengan musuh yang invisible...pernah tengok cerita Hollow Man? Kalau tak pernah tak payah tengok...tak bagus...tapi nak ceritenye, betapa bahaya nya kalau musuh tu kita tak nampak...tapi yang bestnya, kalau kita bersama Islam, tak perlu rasa takut, kerana kita ada Allah bersama kita...He will guide us along the way...inshaAllah...



Kita pilih la...nak jd golongan yang tewas kepada nafsu dan syaitan dalam diri ni, atau nak jadi golongan yang bermujahadah...yang tak kenal kata henti dalam perjuangan mencari ridho Allah...susah...sape kata senang, tapi sebab itulah namanya perjuangan...macam dalam lagu kumpulan The Zikr yang tajuk Wahai Mujahid tu..


Memang berjuang itu terkorban...

Kerana kita berjuang untuk berkorban...

Itulah asam garam perjuangan...

syarat mendapat cinta Allah...


Islam: Ketundukan kepada Allah.

Rujuk Al Quran (2:131)(2:112)...(rujuk ep…jangan malas)

Golongan yang bermujahadah sedar akan hakikat ni and sedar bahawa untuk selamat, bahagia, sejahtera, the only way untuk achieve semua ni adalah tunduk dan serah diri kepada Allah...balik kepada Islam...worship Allah wholeheartedly...


Sayonara Jahiliyah!Aku telah Memilih Islam!!

Once kita nampak kebergantungan kepada Allah and rasa dah tak ada cara hidup lain yang lebih baik dari Islam...kita seharusnya tinggal semua Al Hawa yang tidak bernama Islam atau dengan kata lain semua perkara yang tidak dibenarkan Allah atau yang samar2 dan kembali kepada Allah dan Islam secara total.


Memilih Islam beerti memilih Allah dan menolak hawa nafsu dan syaitan, memilih Islam beerti meninggalkan jahiliyah. Berjayalah orang-orang yang memilih Allah, Rasul dan orang-orang beriman. Rujuk Al Maidah 5:56



Yezza!Itulah dia cerita baab Control Your Whims tadi. Verily, memang susah sangat untuk mengawal keinginan hati, mengorbankan hasrat hati untuk Allah yang tidak terlihat oleh mata kita dan untuk syurga yang tak nampak oleh kita. Namun percayalah, yakinlah, kekuatan dan semangat itu dari Allah. Mintalah bantuanNya.



InshaAllah lepas ni kita sambung baab Shift Your Paradigm dalam next post…Lepas ni kita akan tgk apa mekanisme atau alternatif apabila kita memilih Islam.InshaAllah.

Nawwar would love to share with every one of you a very beautiful hadith, the Prophet SAW said,


“Shall I not tell you who shall be forbidden from the Fire. or from whom the fire will be forbidden? It will be forbidden for every gentle, soft-hearted and kind person”

(Tirmidhi, 4/654, Kitaab Sifah al qiyaamah, 45: he said it is a hasan hadith)



Ya Rabbal ‘alameen, Imla’ qalbi bil yaqin, thabbitni ‘ala hadhad deen, waghfir li wal muslimin.Ameen…


Selamat berjuang! Assalamualaikum.

2 comments:

Nabil Roslizar October 7, 2009 at 6:54 AM  

al-hawa tuh hawa nafsu ke??

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal October 8, 2009 at 1:09 AM  

yes nabil....rujuk 38:26 dan 23:71
specifically al hawa yang tidak bernama Islam...=)

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)