UBAH PARADIGMA ANDA

Assalamualaikum warahmatullah. Hai pembaca-pembaca Nawwar, maaf sebab Nawwar hari tu terpakse postpone nak letak post untuk sambungan sharing buku CSE tu..Nawwar takde la sibuk sangat sebenarnya(tak sibuk langsung kot....)tapi sebab tempat yang menjadi pusat Nawwar melepakkan dan membasuh otak ni takde internet pula. So macam terkandas buat seketika.

Alhamdulillah. So inshaAllah kite boleh la proceed dengan Shift Your Paradigm(Ubah paradigma anda) ni...

Previously, kita dah cover cerita Control Your Whims...yang mana, kita telah melihat betapa kita ini seolah-olah ditarik oleh 2 perkara- satu iman, satu lagi syaitan. Andai iman menjadi pillihan qalbu, maka kita memilih bersama-sama Allah dan Rasul dan pastinya tiap2 pilihan kita itu akan kemudian memilih syurga atau neraka pula untuk kita di akhirat sne...

Apa ertinya mengubah paradigma diri ini?
Ia seolah-olah kita memperbaiki atau memulihkan kembali cara kita memandang dan menjalani kehidupan. Senang cerite, kita nak berubah ke arah yang lebih baik la...

Kita sedar kita perlu memilih Islam dan kita tahu kita perlu ubah gaya hidup kite yang mungkin menuruti al hawa yang tidak bernama Islam,maka untuk itu,

1)Kita perlu yakin bahawa masa depan Islam itu sangat gilang gemilang...mesti la...Islam kan nizom...Islam ini sebuah sistem...ia sebuah cara hidup yang cemerlang. Melihatkan hakikat inilah, kita yakin bahawa masa depan adalah milik Islam kerana masyarakat akan terus mencari sistem hidup yg terbaik, dan pada waktu itulah mereka akan bertemu Islam.(ni ayat Nawwar sendiri keh...bukan ayat buku...huhu...saje nak btau...)

2)Kita mestilah hidup untuk Islam...(aiyaa...takutnye Nawwar bile cakap ni....Teringat ayat 2 surah As Saff...nauzubillah...moga2 Allah bantu lah kita semua capai hakikat ni)

Rujuk ali Imran 3:83

Kita berusaha la baiki cara hidup kita agar sentiasa berlegar di atak paksi yang diridhoi Allah.

Dalam usaha untuk meng'shift'kan paradigm kite, kita perlu tahu who we are...sbb dgn mengenali tahap diri kita, kita tahu apa lagi yang belum cukup and apa yg perlu dibaiki.

Ada 3 Jenis hidup manusia:
1)Golongan yg hidup utk dunia sahaja- rujuk (Al An'am:29)(Al Jaatsiyah:24)
2)Golongan yg sesat antara dunia dan akhirat(47:12)
3)Golongan yg anggap dunia ladang akhirat(6:32)(51:56)

Tadi kita kata kita kena hidup untuk Islam kan?

Macam mana nak hidup untuk Islam?

Pertama, kita kenali tujuan hidup.(51:56)(11:7)....kenal asal diri kita ni diciptakan dan cari objektif hidup kite yg Allah dan jelaskan dalam al Quran.

Kedua, kita harus insafi bahawa dunia ini kecil nilainya berbanding akhirat. Bila kita rasa kesenangan hidup dunia ini terlalu sedikit berbanding akhirat, iAllah kita akan melihat kemudahan dalam menjalani cara hidup sebagai Muslim.Sebabnye, kite tau tak pe lah susah pon nak pakai tudung, susahnye nak jaga solat, susahnye nak cerita pasal Islam or nak tegur2 orang,takpe la susah pon, inshaAllah ade ganjaran yg besar menunggu di akhirat sana. (Al Mulk:12)

Ketiga, perlu sedar bahawa maut tu pasti tiba. (55:26-27)(3:185)

Keempat, kite kena faham Islam betul2....cemane nak faham?cemane?cemane?owh...jawapannya rujuk (20:114)...Nak cakapnye adalah Allah je pembantu kite...He knows what we do need to know and what we don't..

Mafhum hadith,

"Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dgn belajar dan kefahaman pula hanya didapati dgn mendalaminya. Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan untuk dirinya, diberikan kefahaman yang mendalam di dalam urusan agama." (Riwayat Tabrani)

Kelima, kite kena kenal juga hakikat jahiliyah. Kena tau ape yang tak betul, baru la boleh betulkan dan boleh menghindari benda yang x betul tu en...haa...

Sabda Rasulullah,

"Sesiapa yang mempelajari bahasa sesuatu kaum ia terselamat dari rancangan jahat mereka."

Haaa....tu la die ceritanya tentang shifting your paradigm in order to control your whims...

InshaAllah, selepas ni kite akan continue dgn chapter akhir yang menerangkan tentang ENTER A NEW BEGINNING...inshaAllah...harapnya kite dapat banyak manfaat and dapat terus baiki kelemahan diri sedikit demi sedikit dalam usaha kita menjadi Muslim Da'i yang E. hehe...(Ape E tu?haa...sape tau angkat tangan...hehe)

Paling penting, kita perlu bertindak cepat bila kita rasa nak buat baik, bila kita rasa ada something wrong pada diri kita, bila kita rasa ingin mengubah diri kita ke arah yang disukai Allah. The choice is yours!

Assalamualaikum.

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)