Review Syahadatul Haq

Alhamdulillah. 25 Oktober 2008 telah menyaksikan aku dan beberapa orang akhawat sekali lagi bersama-sama berkumpul di bilik berhawa dingin di sebuah bangunan di sebuah negeri di Negara Malaysia ini..(cey… confidential gile…macam di rumah Al Arqam Bin Abi Al Arqam) untuk mendengar ucapan Al Maududi yang sudahpun syahid pada tahun 1953 tetapi hasil dakwahnya masih hidup hingga sekarang, tahun 2008.

Macam dalam cerita Sang Murabbi, bagaimana digambarkan bahawa perjuangan dakwah Ustaz Rahmat tetap hidup subur sekali pun beliau sudah tiada.

Apa bukti Islam ni benar?

Banyak buktinya. Dari aspek apa yang kau mahu, maka akan kau jumpa jawapannya.

Biar aku berikan salah satu buktinya. MASA.

Walaupun berapa kali pun zaman berputar dan berubah, Allah yang disembah nabi Adam dahulu, hari ini masih disembah oleh kita semua.

Dan sekalipun zaman berubah dari kurun ke kurun, tetap akan ada seseorang yang akan membuka mata dan minda umat kepada Islam. Dari Adam, Idris, Nuh Hud, Soleh …………sampai lah ke Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaakob and seterusnya sampailah ke Nabi Muhammad…tauhid kepada Allah it terus-terusan diseru.

Hanya sesuatu yang benar dan terpelihara sahaja yang dapat kekal hidup dalam fikiran dan kehidupan manusia untuk jangka masa yang sepanjang dan selama ini.

Walaupun kita hidup di akhir zaman dan tidak akan ada lagi rasul baru yang akan diutuskan bagi membetulkan keadaan sekarang, tetapi syahadah yang dilafazkan saban hari adalah bukti kita menerima tanggungjawab dakwah dan kita wajib menyampaikan Islam kepada semua orang supaya manusia tidak dapat berhujah lagi di hadapan Allah kelak di mahkamah akhirat.

InsyaAllah. sekiranya Allah inginkan kebaikan buat kita, pasti akan Dia berikan kepada kita kefahaman tentang Islam.

Siapa sangka, dalam jutaan manusia yang berpasiran dibumi yang gersang ini, kita adalah yang dipilih oleh Allah untuk menjadi butir-butir air yang akan membasahi pepasir yang kering dan gersang ini.

Wahai butir-butir air, bertebaranlah dan basahilah pepasir di seluruh bumi ini sehinggakan tidak ada satu butir pun yang tidak dibasahimu. Jangan biarkan walau sebutir pun yang terlepas dari percikan kita supaya kelak butir pasir itu tidak mendakwa kita di akhirat sana…

5 comments:

Anonymous October 25, 2008 at 5:13 AM  

really hope that ko bleh selalu layari blog ustaz maszlee malik...kat blog aku ade link =)


neway, kembali bersmgt slps SH ye, alhamdulillah

Anonymous October 25, 2008 at 6:52 AM  

Waah... i'm surprised.. kat KMB pon dah buat shahadatul haq?? brilliant.. coz di INTEC baru je buat semiggu lepas raya haritu..

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal October 26, 2008 at 7:33 PM  

to elbaeraqy: thx, i will, insyaAllah.

to naufal: bese r.. kmb proaktif.haha

khAzInAtUL AsrAr November 16, 2008 at 10:26 PM  

salam kak Paa..
Ana memetik kata-kata sorang kakak yang disampaikan melalui salah sorang sahabat kami selepas SH di Sunway dulu," Kalian semua telah dipilih oleh Allah, Kalianlah pembawa panji-panji ini.." Sepanjang SH tu apa yg ana rasakan smp nak tido pun tergiang-giang ialah (74:1-5)...sama-sama kita doakan..

tinta di rantau December 30, 2008 at 9:59 AM  

salam ziarah,
good move..
slalu akhawat jarang dapat clear SH.
coz slalu mase bt pendek n keadaan xkondusif (xber'aircond' kot)
huhu..
alhamdulillah..

to encik ammar: cepat2 la ke uk..
ustaz mazlee malik ader di sini..
hehehe..
thanks for the wonderful time ustaz!
tidak lupe kepada Dr. MAZA, nanti naik cruise lagi ye!
sory merepek2 ni.
salamulayk.

Cahaya Kalimah

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami bersyukur kepada Mu
kerana telah memilih kami
Memahami tugas dan tanggungjawab
dakwah ini

Maka kami berikrar untuk:

iltizam untuk bersatu hati dalam
menegakkan amanah da'wahMu

Bersungguh-sungguh bekerja
semampu kami berdakwah kpdMu

Berterusan meningkatkan diri
menerusi sistem tarbiyah ini

Demi mencapai keridhoanMu


Web Site Hit Counters
HTML'>http://www.easycounter.com/">HTML Counter


Cahaya Muqadimah

"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata'." (Yusuf: 108)